اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۲

آشنایی با انواع برنج

آشنایی با انواع برنج مصنوعی، قهوه ای، دودی و ارگانیک

پیشرفت روز افزون علوم و فناوری در کیفیت زندگی جوامع بشری اعم از توسعه یافته و پیشرفته هر کدام به فراخور شرایط تاثیر شگرفی داشته است. کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته نیز جدای از این مسیر نبوده و هر روز شاهد تحولات علمی جدید به ویژه در صنایع فراوری غذایی بوده است.

برنج یکی از این محصولات کشاورزی است که امروزه به شیوه های مختلفی متاثر از این فناوری ها می باشد. نکته کلیدی اما، استفاده درست و استاندارد از یافته های علمی و فناوری های نوین است و گرنه استفاده گزینشی و یا ناقص از یک پیشرفت علمی مانند توسعه یک جانبه قدرت موتور اتومبیل در افزایش سرعت است بدون آن که توجه و دقت لازم به سیستم ایمنی آن شود، که می تواند بسیار خطرناک باشد.

حکایت برنج و برخی از انواع آن مانند برنج مصنوعی، برنج دودی، برنج قهوه ای و برنج ارگانیک نیز در همین راستا قابل بررسی است که در ادامه برای روش شدن ذهن مصرف کنندگان محترم به نکاتی اشاره می نماییم.

آشنایی با برنج مصنوعی

تهیه برنج مصنوعی با دستگاه های چینی در کشورهای مختلف یکی از انواع برنج می باشد. استفاده از برنج نیمدانه، لاشه و ضایعات برنج به عنوان ماده اصلی و ترکیبات و افزودنی های مختلف همچون تهیه ماکارونی باعث شده است که دو ویژگی ظاهری و مشتری پسند برنج را به طور مصنوعی در برنج های ماکارونی تحت عناوین ”برنج دانه بلند” و “خوش عطر” ایجاد نمایند و به خورد افراد بدهند و متاسفانه مصرف کنندگان عزیز فقط به ظاهر قضیه و البته به قیمت آن نگاه می کند در حالی که از نظر ارزش غذایی و نیز فرایند ساخت به خصوص زمانی که مونتاژ داخلی شود به هیچ وجه بجز یک شکم پرکن ظاهری هیچ مزیت دیگری ندارد و سوء تغذیه را به همراه خود دارد.

آشنایی با برنج دودی

استفاده از صدها ترکیب شیمیایی موجود در دود از گذشته های دور مد نظر انسان بوده است. ترکیباتی در دود وجود دارد که باعث جلوگیری از فساد غذایی، نگهداری طولانی مدت، تغییر رنگ و طعم و غیره در فرآورده دودی می شود.

در طی تحقیقی در کشورهای اسکاندیناوی شیوع بیش از حد سرطان گوارشی و معده به مصرف فرآورده های دودی همچون ماهی دودی نسبت داده شد. امروزه دودی کردن به دو روش سنتی و صنعتی انجام می گردد.

دود علاوه بر ترکیبات نگهدارنده و رنگ و طعم دهنده دارای ده ها ترکیبات شیمایی مضر وسرطان زا از گروه کربونیل ها و سایر ترکیبات آروماتیکی است که در شیوه سنتی هیچ کنترلی بر آن وجود ندارد.

امروزه در تهیه برنج دودی و ماهی دودی در فضایی بدون کنترل و بدون استفاده از میکرو فیلترهای صنعتی، چوب های جنگلی و مرطوب را سوزانده و از دود حاصل برای دودی نمودن برنج یا ماهی استفاده می شود.

این کار باعث می شود ماهی های بی کیفیت و مانده پس از چند روز که در بازار به فروش نرفتن و نیز برنج های مانده سال های قبل و یا برنج های بی کیفیت و درجه چندم و خاکه دار و حتی برنج های خارجی را با رنگ و لعاب و با قیمت بسیار بیشتر به خورد مصرف کنندگان بدهند.

به هر حال توصیه می شود به جهت این که فرایند دودی به صورت سنتی و بدون هیچ گونه کنترل و فیلتری برای تولید دود انجام می گیرد، حتی اگر بنا را بر کیفیت خوب برنجی که در دودی استفاده می شود بگذاریم که تقریبا غیرممکن است. به هیچ وجه به جز در حد یکی دو بار تجربه جدید از محصولات دودی برنج به صورت مداوم استفاده نکنید.

آشنایی با انواع برنج

آشنایی با برنج قهوه ای

در کارخانه شالیکوبی از شلتوک برنج طی چندین مرحله و به صورت لایه لایه پوسته برداری می شود. حال اگر قبل از مراحل پایانی و زمانی که هنوز پوسته برنج (سبوس برنج) به طور کامل گرفته نشود به جای دانه های برنج سفید، برنج قهوه ای خواهیم داشت.

به جز در موارد نادر و در کشورهای پیشرفته که بر روی فراوری برنج قهوه ای کار می شود، برنج قهوه ای یعنی حذف سه یا چهار مرحله قبل از پوسته گیری برنج و جلوگیری از سفید شدن کامل آن است بنابراین:

  • باید قیمت برنج قهوه ای ارزان تر از برنج سفید باشد، چون نتیجه حذف چند مرحله از زنجیره پایانی بوده و مصرف انرژی و کارگر و در کل هزینه تولید آن کم تر است بنابراین دلیلی برای گران فروشی وجود ندارد.
  • احتمال تقلب در برنج قهوه ای بیشتر است به جهت این که برنج هایی که در شالیزار در زمان برداشت با بارندگی مواجه شدن و تغییر رنگ می دهند (به اصطلاح کشاورزان بومی “خال دار” می شوند و این برنج ها ” بند بندی یا بند دار” می شوند و در زمان پخت و با کوچک ترین حرارت خرد شده و شفته می شوند) این برنج ها به راحتی با برنج قهوه ای قابلیت مخلوط شدن پیدا می نمایند، در صورتی که کیفیت لازم را ندارند و باید حتی قیمتی به مراتب پایین تر داشته باشند. عجیب این که این ها بعد از مخلوط شدن و به اسم برنج قهوه ای با قیمت گران تر فروخته می شوند.
  • در اکثر محصولات کشاورزی امروزه توصیه اکید مبنی بر ضد عفونی و شستشوی انواع محصولات زراعی می شود و برنج قهوه ای نیز به دلیل دارا بودن بخشی از پوسته و نیز غیر قابل شستشو و ضد عفونی نمودن همانند انواع میوه ها و سبزی ها است توصیه می نماییم از آن استفاده نکنید و در واقع با یک تیر دو نشان بزنید هم به جهت سلامتی خودتان و به خصوص فرزندان را به خطر نیاندازید و هم هزینه اضافی برای محصولی که بیم تهدید برای سلامتی تان دارد، متحمل نشوید.

آشنایی با برنج ارگانیک

به محصولاتی ارگانیک گفته می شود که در تمامی مراحل تولید آن ها از انواع مواد شیمیایی، کود و سموم استفاده نشود. با پیشرفت تکنولوژی و در برخی کشورها با اجرای سیستم نظارتی دقیق و رعایت استانداردهای لازم در تولید برخی محصولات کشاورزی ارگانیک، موفقیت هایی حاصل شده است.

توصیه می شود در حال حاضر با شناختی که ما از وضعیت تولید برنج داریم فریب هیاهوی تبلیغاتی برخی از افراد سود جو را نخورده و بی دلیل هزینه اضافی برای محصولی که وجود خارجی ندارد پرداخت نکنید.

سوالات متداول

برنج مصنوعی چیست؟

برنج دودی چیست؟

برنج قهوه ای چیست؟

برنج ارگانیک چیست؟

جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با انواع برنج