فروردین ۲۸, ۱۴۰۲

آفات و بیماری های برنج

بیماری بلاست برنج

بیماری بلاست برنج یکی از بیماری­ های مهم قارچی در مناطق برنج ­خیز می­ باشد. لکه­ های بوجود آمده ناشی از بیماری روی برگ بیضوی یا دوکی شکل هستند که مرکز لکه­ ها خاکستری بوده و حاشیه قهوه ­ای می ­باشد.

در ارقام حساس لکه ­ها در شرایط مرطوب بزرگ شده گاهی ممکن است چند لکه بهم وصل شده و موجب سوختگی و پژمردگی برگ شوند. لکه ­هایی که بر روی ساقه، برگ و یا دم خوشه و دانه تشکیل می ­شوند اغلب گرد بوده سبب پوسیدگی گره و گردن و دم خوشه می ­شوند و در صورت پیشرفت بیماری خوشه و سنبله به رنگ سفید مایل به خاکستری در می­ آید.

مبارزه زراعی

کاشت ارقام متحمل، بذر گیری از نقاط سالم مزرعه، کاشت زود هنگام و اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته.

مبارزه شیمیایی: مبارزه شیمیایی در مرحله رویشی، از اوایل پنجه ­زنی تا حداکثر پنجه ­زنی و در مرحله زایشی با ظهور بیست و پنج تا سی درصد خوشه ­ها تا قبل از سفت شدن دانه.

بیمنیم کیلوگرم
ویستاچهارصد تا پانصد گرم
وینچهارصد سی سی
ناتیووصد و شصت گرم
هینوزانیک لیتر

ژیبرلا (پوسیدگی طوقه)

در این بیماری بوته­ ها رنگ طبیعی خود را از دست داده و طوقه سیاه رنگ می­ شود و در بندهای پایین ساقه، ریشه­ های نابجا ایجاد می ­شود.

مبارزه: بهترین راه کنترل این بیماری مدیریت آب مزرعه می­ باشد.

شیت بلایت (سوختگی غلاف برگ)

در این بیماری برنج لکه­ ها معمولاً ابتدا روی غلاف برگ ها در نزدیکی سطح آب مشاهده می ­شود. لکه­ ها بیضوی با حاشیه قهوه­ ای که در اثر اتصال چندین لکه به یکدیگر سبب خشک شدن تمامی برگ می­ شود.

مبارزه زراعی: کاشت ارقام مقاوم، جمع­ آوری و از بین بردن بقایا، اجتناب از مصرف بیش از حد کود ازته، کاشت برنج در زمان مناسب، رعایت فاصله.

مبارزه شیمیایی: تیلت یک لیتر در هکتار و رورال اس یک کیلوگرم.

آفات و بیماری های برنج

لکه قهوه­ ای

در این بیماری نقاط قهوه ­ای گرد یا بیضی شکل روی برگ، غلاف برگ و دانه تشکیل می ­شود.

مبارزه: استفاده از ارقام مقاوم، مصرف کلروپتاسیم در زمین­ های ضعیف، ضد عفونی بذور با یکی از قارچ­کش ­ها.

آفت کرم ساقه­ خوار برنج

آفت ساقه ­خوار برنج همه ساله باعث خسارت به شالیزار­ها می­ شود که با روش­ های مختلف ذیل می توان با آن مبارزه کرد:

مبارزه زراعی، مبارزه مکانیکی، مبارزه بیولوژیکی، نصب تله­ های نوری و فرمونی، مبارزه شیمیایی

در مبارزه زراعی در صورتی که پس از برداشت محصول زمین به خوبی شخم بخورد و محصول دومی مثل شبدر در کاهش این آفت تأثیر خوبی دارد. از بین علف­ های هرز اطراف مزرعه در هنگام آماده­ سازی مزرعه، سبب کاهش جمعیت آفت می­ شود.

در مبارزه بیولوژیک از زنبور تریکوگراما به منظور حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم استفاده می­ شود که جمعیت آفت در مرحله تخم را کنترل می­ کند (به صورت تریکوکارت در اختیار کشاورز قرار می­ گیرد)

در مبارزه شیمیایی در صورت محرز شدن میزان آلودگی که منجر به خسارت می­ گردد و در محدوده زمانی که از سوی کارشناسان با توجه به بیولوژی آفت در شهرستان تعیین و اعلام می­ گردد می ­توان اقدام به مبارزه با سموم ذیل نمود.

گرانول ده درصد دیازینونپانزده کیلوگرم در هکتار
گرانول پادان چهار درصدسی کیلوگرم در هکتار
ریجنت دو درصدبیست یکیلوگرم در هکتار

برای خرید و فروش، وارادات و صادرات انواع برنج های با کیفیت کافی است با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آفات و بیماری های برنج