اردیبهشت ۳, ۱۴۰۲

آیا خوردن برنج باعث چاقی شکم می شود؟

آیا خوردن برنج شکم و چاقی می آورد؟

برنج و شکم بزرگ می تواند رابطه ای داشته باشند ولی زمانی که مصرف این ماده‌ی غذایی پر طرفدار در جهان بدون حد و مرز ادامه پیدا کند. مصرف برنج سفید موجب افزایش چربی شکم، ریسک دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک می شود.

با این وجود، بیشتر ملل آسیایی که برنج فراوانی می خورند، درصد پایین تری از آمار چاقی و بیماری های قلبی و غیره را به خود اختصاص می دهند. هر چند مصرف برنج سفید ممکن است خطر دیابت اضافه وزن و یا سایر مشکلات را بالا ببرد اما سؤال اصلی این است که چقدر برنج می خورید، تغذیه شما شامل چه چیز های دیگری می شود و چه اندازه ورزش می کنید.

فرهنگ های آسیایی باستانی قرن هاست که برنج می خورند و قاره آسیا امروزه هم حدوداً نود درصد برنج دنیا را مصرف می کند. با این حال، مصرف برنج در سایر قسمت های دنیا مانند آمریکا، اتحادیه اروپا و آفریقا نیز رو به افزایش است. برنج سفید منبع متراکم کربوهیدرات ها بوده و پروتئین و چربی اندکی دارد. برنج سفید را کربوهیدرات تصفیه شده ای می دانند که گلایسمی بالایی دارد یعنی فوراً بعد از خوردن، قند خون را افزایش می دهد.

برنج و شکم یا چربی شکم و اضافه وزن

خوردن غذاهایی مانند برنج سفید یا نان سفید بلافاصله بعد از خوردن، قند خون را افزایش می دهند. وقتی قند خون بالا می رود، انسولین از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین گرفتن گلوکز از جریان خون و آوردن آن به درون سلول های بدن به منظور انرژی یا ذخیره است.

اگر از تمرین و ورزشی سخت و خسته کننده برگشته اید که ساعت ها هم طول کشیده، بدن شما اندوخته گلوکز کمی دارد. خوردن غذاهایی با گلیسمی بالا مثل برنج بعد از ورزش می تواند به افزایش ذخیره گلوکز در عضلات که به آن گلیکوژن می گویند، کمک نماید.

اگر شما یک بشقاب برنج بخورید و پشت کامپیوتر بنشینید، عضلاتتان محروم از گلوکز نخواهند ماند، بلکه گلوکز وارد سلول های عضله می شوند تا ذخیره گردند و همچنین به عنوان چربی هم انبار می شوند.

آیا خوردن برنج باعث چاقی شکم می شود؟

غذاهای پرکربوهیدرات

خوردن مقادیر زیاد از غذاهای پر کربوهیدرات، ترشح انسولین را افزایش می دهد. انسولین، ذخیره گلوکز و همچنین اندوخته چربی را بیشتر می کند. بنابراین، خوردن غذایی پر از کربوهیدرات های تصفیه شده که ترشح انسولین را افزایش می دهند می تواند ذخیره چربی را هم افزایش دهد.

مطالعه ای که توسط موسسه ملی قلب و ریه انجام شد، تغذیه حدوداً سه هزار مرد و زن را بررسی کرده و توزیع چربی آن ها را ارزیابی کرد. محققان دریافتند افرادی که در روز سه وعده یا بیشتر از غلات سبوس دار تغذیه می کنند و کمتر از یک وعده کربوهیدرات تصفیه شده مثل برنج سفید می خورند، چربی شکمشان به اندازه چشمگیری کمتر از آن هایی است که بیشتر از کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می نمایند. به طور کلی، خوردن غلات سبوس دار به جای کربوهیدرات های تصفیه شده توصیه می شود.

آیا برنج چاق کننده است؟

اما برنج واقعا چاق کننده است؟ به نوعی بله، برنج یک دانه غذایی با کربوهیدرات انباشته شده است و در هر وعده مقدار نسبتاً بالایی کالری به شما می‌ دهد و این به خاطر محتوای نشاسته بالای آن است. زمانی که شما وارد رژیم کاهش وزن می‌ شوید، برنج سفید اولین غذایی است که از جدول وعده‌ های غذایی شما حذف می‌ شود.

سخن آخر

در این مطلب از افضل تجارت ایرانیان برای شما عزیزان از برنج و رابطه آن با چربی شکم صحبت کردیم تا شما عزیزان در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی را به دست بیاورید، امیدواریم از این مقاله‌ نهایت استفاده را کرده باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

سوالات متداول

آیا خوردن برنج باعث چاقی شکم می شود؟

آیا برنج و شکم یا چربی شکم و اضافه وزن با هم در ارتباط هستند؟

آیا برنج چاق کننده است؟

جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آیا خوردن برنج باعث چاقی شکم می شود؟