اردیبهشت ۱۰, ۱۴۰۲

انواع برنج + شرایط مناسب برای کشت برنج

برنج های یک ساله

برنج انواع مختلفی دارد از جمله برنج های یک ساله و برنج های وحشی یک ساله.

برنج های یک ساله در شرایط مساعد آب و هوایی قادرند رشد مجدد خود را پس از برداشت محصول اول، ‎آغاز نمایند و محصول دوم و گاهی حتی تا چند سری محصول تولید کنند.

برنج های وحشی یک ساله

برنج های وحشی یک ساله در نقاط مرتفع یا باتلاق های غیر دائمی کم عمق رشد می‌ کنند. برنج های یک ساله کلا نسبت به کم آبی مقاوم‌ ترند. برنج های وحشی چند ساله اغلب در مناطق پست و باتلاق های دائمی کشت می‌ شوند.

برنج

برنج بعد از گندم مهم ترین منبع تامین کننده غذای مردم کشور ما است. مقدار تولید شلتوک سالانه حدود سه ممیز شانزده میلیون تن با ضریب تبدیل شصت و چهار درصد (تبدیل شلتوک به برنج سفید) حدود ده ممیز دو صدم میلیون تن برنج و متوسط مصرف سرانه سی و هفت تا چهل کیلوگرم برنج در سال گزارش شده است.

مرحله تبدیل شلتوک به برنج سفید در کارخانه های شالیکوبی شامل مراحل زیر است:

  • خشک کردن
  • پوست کنی
  • درجه بندی

در هر یک از قسمت های فوق آسیب هایی بر برنج وارد می شود که به شکسته شدن برنج و در نتیجه منجر به افت قیمت و کاهش کیفیت محصول می شود.

برنج شکسته شده

سالانه در حدود دو میلیون تن برنج سفید (با در نظر گرفتن راندمان تبدیل شصت و شش درصد) تولید می شود، بیش از بیست درصد از برنج سفید تولید شده شکسته شده و خسارت زیادی بر اقتصاد کشاورز برنجکار وارد می شود.

جایگزینی دستگاه های پیشرفته به جای انواع قدیمی

بخش قابل ملاحظه ای از ضایعات برنج در عملیات پس از برداشت مربوط به نامناسب بودن نوع سیستم تبدیل و نحوه استقرار آن ها در خط تبدیل می باشد.

به طور کلی اصلاح سیستم های موجود در کارخانه های شالیکوبی از طریق بهینه سازی و جایگزینی دستگاه های پیشرفته به جای انواع قدیمی و فرسوده یکی از روش های موثر بر کاهش ضایعات برنج محسوب می شود.

انواع برنج + شرایط مناسب برای کشت برنج

شرایط مناسب برای کشت برنج

دما

میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین بیست تاا سی و هفت درجه سانتی گراد باشد. پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد باعث می‌ شود که زمان رسیدن دانه‌ ها به تأخیر افتد.

بالا بودن دما هم موجب کاهش تعداد سنبلچه‌ های بارور و وزن دانه‌ ها می‌ شود.

نور

یکی از عوامل مؤثر در رشد گیاه است. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده‌ ای برای رشد برنج به حساب آید، اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی، بویژه موقع تشکیل خوشه، رقابت برای جذب نور بین بوته‌ ها افزایش می‌ یابد.

رطوبت

مناسب‌ ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج، هفتاد تا هشتاد درصد است. رطوبت کمتر از چهل درصد، عامل بازدارنده‌ ای برای گلدهی گیاه به شمار می‌ رود.

وزش باد و ریزش باران و تگرگ، در زمان گلدهی زیان بار می باشد. همچنین بارندگی موقع برداشت محصول هم عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تأخیر می‌ اندازد.

برنج، کلا گیاه آب دوستی به شمار می‌ رود، ولی آبزی نمی باشد. زیرا ریشه گیاهان آبزی قادر نیست که تارهای کشنده و ریشه‌ های فرعی تولید نماید. در حالی که ریشه برنج هم تار کشنده و هم ریشه فرعی دارد.

آب

آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده در جهان به ویژه در نقاط استوایی، از آب باران تأمین می‌ گردد، بیست درصد باقی مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌ نمایند.

نتایج به دست آمده نشان داده که اگر دمای آب کمتر از نوزده درجه سانتی گراد باشد، زمان رسیدن دانه به تأخیر می‌ افتد. اگر هم از سی درجه بیشتر باشد، گسترش ریشه و میزان عملکرد گیاه برنج به دلیل محدود بودن اکسیژن موجود در آب، کم می‌ شود و بازدهی گیاه کاهش می‌ یابد.

خاک

برنج در خاک های مختلف، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تأمین باشد به عمل می‌ آید. البته مقدار آب مصرفی در خاک های سبک بیش از خاک های سنگین می باشد.

مناسب‌ ترین خاک برای کشت برنج، خاک رس با لایه غیر قابل نفوذ در عمق پنجاه تا صد و پنجاه سانتی متری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است.

برنج اصولا نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است. در صورتی که آب کافی برای شستشوی نمک خاک وجود داشته باشد، می‌ توان از برنج برای اصلاح خاک های شور استفاده نمود.

سوالات متداول

انواع برنج کدامند؟

برنج شکسته شده چیست؟

شرایط مناسب برای کشت برنج چیست؟

خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج به راحتی انجام می شود، تنها کافی است با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

انواع برنج + شرایط مناسب برای کشت برنج