فروردین ۱۸, ۱۴۰۲

انواع برنج های ریز و درشت و خرد شده

تفاوت بین انواع برنج دانه بلند و دانه کوتاه چیست؟

برنج سفید، قهوه ای، قرمز، سیاه؟ چگونه انتخاب می کنید؟ این فقط در فرهنگ های آسیایی نیست که برنج بسیار مورد احترام است، در واقع، برنج غلات اصلی در اکثر کشورهای جهان است، در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و شمالی بسیار استفاده می شود.

آیا نیاز به آبکشی برنج دارید؟

به طور کلی، شما نمی خواهید برنج غنی شده را بشویید، زیرا دانه ها با مواد مغذی اضافی پوشیده شده اند، آبکشی برنج باعث می شود پوشش آن از بین برود، با این حال، برای برنج دانه بلند، اگر دانه‌ های خوشمزه ‌تری می ‌خواهید که چسبندگی کمتری داشته باشند، بهتر است ابتدا برنج را بشویید.

همچنین راه های زیادی برای پخت برنج وجود دارد، اجاق گاز یا پلوپز؟ چقدر آب مصرف می کنید؟ نمک بزنیم یا نمک نزنم؟ آبکشی یا نه؟ پاسخ به ترجیحات شخصی شما و نوع برنجی که درست می کنید بستگی دارد.

صرف نظر از اینکه چه نوع برنجی را می ‌پزید یا چگونه آن را درست می‌کنید، روش کار به این صورت است که ابتدا برنج را درون یک قابلمه پر از آب بگذارید و بعد آن را روی اجاق گاز قرار دهید.

انواع مختلف برنج ریز و درشت و خرد شده

دو گونه برجسته از گیاهان برنج وجود دارد:

  • دانه بلند و معطر
  • برنج دانه کوتاه و متوسط

در این دو نوع گیاه، بیش از چهار هزار نوع مختلف برنج وجود دارد.

سایر انواع برنج بدون پوست شامل برنج قرمز، برنج سیاه و برنج بنفش است، آن ها گونه های مختلفی از دانه برنج دانه بلند هستند که محتوای آنتوسیانین بیشتری دارند که به دانه ها رنگ می دهد، می توانید آن ها را مانند برنج قهوه ای بپزید.

برنج پف دار این نوعی برنج است که در بریانی یا پلو پیدا می کنید و به عنوان بخشی از غذا های محبوب یا کاری سرو می شود، انواع برنج پف دار که در دنیا کشت می شود محبوبیت خاصی در میان مردم دارد.

طرز پختن برنج پف دار: روش های زیادی برای پختن برنج پفی وجود دارد، اما اکثر مردم جنوب شرق آسیا آن را با کمی نمک و کمی چربی (روغن زیتون، روغن مایع یا جامد، کره، بستگی به شما دارد) می پزند.

برخی از مردم دنیا دوست دارند برنج را تفت دهند و سپس در آب بریزند، معمولاً نسبت آب به برنج دو ممیز یک است البته بسته به سن برنج خوب است، برای برنج جوان‌ تر از آب کمتری استفاده کنید.

برنج یاس که در آسیای جنوب شرقی، به ویژه تایلند و کامبوج رشد می‌ کند، برنجی دانه‌ بلند با رایحه گل است (از این رو به این نام می‌گویند) اگر چه دانه ها بلند هستند، اما تمایل دارند کمی به هم بچسبند، اغلب برنج یاس را در کنار سوپ و سیب زمینی سرخ کرده سرو می کنند.

انواع برنج های ریز و درشت و خرد شده

برنج سفید دانه بلند

رایج ترین نوع برنج موجود در خوار بار فروشی ها، برنج سفید دانه بلند است، برنج سفید دانه بلند پدر بزرگ تمام برنج هاست، این یک انتخاب خوب برنج در دستور العمل هایی مانند پلو، به سبک حرفه ای است.

طرز پخت برنج سفید دانه بلند: از نسبت آب به برنج یک به چهار استفاده کنید، برخی افراد دوست دارند قبل از پختن کمی نمک به آب اضافه کنند، اما این یک ترجیح شخصی است.

برنج قهوه ای ریز و درشت و خرد شده

معمولاً، هر نوع برنجی می‌ تواند در نسخه برنج قهوه‌ ای عرضه شود، زیرا همان دانه است اما پوسته بیرونی آن هنوز دست نخورده است، جوانه و سبوس اطراف غلات آن را به یک غلات کامل تبدیل می کند و به آن طعمی مغذی تر و بافت جویدنی تر می دهد، طعم و بافت برنج قهوه ای آن را برای غذا هایی مانند کدو حلوایی شکم پر یا مرغ لیمویی با زیتون و کنگر فرنگی انتخاب خوبی می کند.

طرز پخت برنج قهوه ای دانه بلند: پخت برنج قهوه ای نسبت به هم وطن های پوست کنده اش زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.

نسخه سیاه دیگر برنج دانه بلند، حاوی آنتوسیانین است، همان آنتی اکسیدانی که به زغال اخته و شاه توت رنگ می دهد، مانند سایر برنج های قهوه ای دانه بلند است، مردم برخی کشورها عاشق برنج سیاه هستند، ممکن است آن را در دستور العمل های برنج ممنوعه بیابید.

این گونه‌ های برنج در اسپانیا کشت می ‌شوند و معمولاً به خاطر منطقه‌ ای که در آن کشت می ‌شوند نامگذاری می ‌شوند، دانه ها گرد، مرواریدی و متوسط ​​هستند و برای تهیه غذای اسپانیایی استفاده می شوند.

این دانه‌ ها هنگام پختن جدا می‌ مانند ولی سفت می‌ شوند، اما می ‌توانند تا سه برابر حجم خود را در مایع جذب کنند، که باعث می ‌شود بدون چسبندگی، آب موجود را در غذا جذب کنند.

برنج دانه کوتاه

برنج دانه کوتاه حاوی نشاسته بیشتری نسبت به دانه بلند است، دانه ها چاق تر و کوتاه تر هستند و هنگام پخت به هم می چسبند، در سراسر آسیا این نوع برنج بسیار محبوب است و در کنار آن انواع خورشت سرو می شود یا برای تهیه سوشی استفاده می شود، همچنین به دلیل داشتن نشاسته، برنج خوبی برای تهیه انواع پلو است.

طرز پخت برنج دانه کوتاه: بهترین روش پخت برنج دانه کوتاه، در پلوپز است، فشار پلوپز باعث می شود دانه ها کاملا بخار شوند، اما اگر پلوپز ندارید، پختن برنج دانه کوتاه روی اجاق آسان است.

مردم دوست دارند از نسبت یک تا دو آب به برنج استفاده کنند، اما مطمئن شوید که آن را به دلخواه خود تغییر دهید، بیشتر مردم یک برنج پف دار و چسبناک را دوست دارند که خیلی خشک نباشد.

برنج چسبنده، برنج چسبناک، یا برنج شیرین هر چه اسمش را بگذارید، این نوع برنج سرشار از نشاسته آمیلوپکتین و آمیلوز کم است، معمولاً برنج چسبناکی را می ‌بینید که در دستور العمل‌ های تایلندی نامیده می‌ شود، از آن برای تهیه برنج نارگیل استفاده می‌ شود یا در کنار تکه ‌های انبه تازه به عنوان دسر سرو می‌شود.

طرز پخت برنج چسبناک: بهترین روش برای پخت برنج چسبناک این است که آن را بعد از مدت طولانی (ترجیحاً یک شبه) خیساندن در یک ظرف بخارپز کنید، می توانید آن را در پلوپز هم بپزید، اما نتیجه یکسان نخواهد بود.

سوالات متداول

تفاوت بین انواع برنج دانه بلند و دانه کوتاه چیست؟

برنج دانه بلند چیست؟

برنج سیاه چیست؟

آیا برنج بدون آب قابل پختن است؟

جهت خرید و فروش انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

انواع برنج های ریز و درشت و خرد شده