اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲

برنج دیم چیست؟ + فواید روغن سبوس برنج

برنج دیم چیست؟

زراعتی که فقط وابسته به نزولات جوی باشد اصطلاحا به آن زراعت دیم می گویند. حدود سی سال قبل زمانی که کشاورزان شمالی به شدت با کمبود آب رو به رو بودند و سدی نبود، در مزارع خود اقدام به کشت چند رقم برنج می نمودند.

این سوال همیشه مطرح بود که چرا رقم چمپا از گروه برنج های کم ارزش را کشت می نمایند پاسخ زمانی دریافت شد که به علت خشکسالی و نبود آب در رودخانه ها کلیه ارقام برنج کشت شده از بین رفته بود و به استثنای رقم چمپا که به روایتی تا شصت روز تحمل خشکی را دارد.

زراعت دیم برنج

با توجه به نکاتی که ذکر شد زراعت دیم برنج که نیاز رطوبتی کمی دارد در بسیاری از نقاط دنیا می تواند کشت شود و به دلایل زیر حائز اهمیت است:

  • غذای اصلی انسان ها را تشکیل می دهد.
  • از نظر ارزش اقتصادی در مقایسه با گندم و جو با ارزش تر است.

در صورتی که برنامه ریزی به طریق اصولی و صحیحی انجام گیرد، کشورمان می تواند در تولید غلات خود کفا گردد و در مورد برنج با کشت برنج غرقابی و برنج آپلند دیگر نیازی به واردات نباشد.

برنج دیم چیست؟ + فواید روغن سبوس برنج

فواید روغن سبوس برنج

ارزش تغذیه ای روغن سبوس برنج به دلیل این که حاوی اسیدهای چرب ضروری است بالا می باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف این روغن در رژیم غذایی باعث کاهش چشم گیر کلسترول به ویژه کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می‌‌ گردد بنابراین برای کسانی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کنند، ایده آل است.

تندی اکسایشی (طعم تندی که به علت اکسیداسیون روغن ایجاد می شود) معمول ترین نوع فساد روغن است که واکنش اسیدهای چرب غیر اشباع با اکسیژن موجب بروز آن می گردد. سبوس برنج از نظر پایداری اکسیداسیونی بسیار عالی است، این پایداری مربوط به وجود آنتی اکسیدان های مختلف طبیعی موجود در آن است.

از جمله آنتی اکسیدان های موجود در روغن سبوس برنج می توان به ویتامین ای و اوریزانول اشاره کرد. وجود این آنتی اکسیدان ها برای طولانی مدت پایداری اکسیداسیون را در هر دو دمای بالا و پایین حفظ می کنند و باعث ماندگاری بالای غذاهای پخته شده با روغن سبوس برنج می شوند. همچنین وجود این آنتی‌ اکسیدان‌ ها به کاهش کلسترول خون کمک بسزایی می‌ کند.

از‌آنجایی که این روغن نقطه دود بالاتری نسبت به سایر روغن های گیاهی دارد، استفاده از آن برای مصارف پخت و پز راحت است.

اما نکته مهم دیگری که نباید فراموش شود این است که این روغن به دلیل مقدار نسبتا بالای اسید لینولنیک (یک نوع اسید چرب با چند پیوند دو گانه) نباید برای مدت زمان طولانی تحت حرارت بالا قرار بگیرد و یا در آشپزخانه و فروشگاه در مجاورت نور و حرارت باشد زیرا منجر به پدیده برگشت طعم در روغن شده و بعضی از خواص ارزشمند خود را از دست می‌ دهد.

کاربردهای روغن سبوس برنج

روغن تصفیه شده سبوس برنج با رنگ روشن و طعم مطلوب، روغن مناسبی برای تولید سس مایونز و مارگارین سازی و مصرف در سالاد‌ هاست و نیز تحت شرایط خاص روغن مطلوبی برای سرخ کردن محسوب می شود.
همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان های طبیعی در این روغن که تغذیه کننده پوست، ضد پیری، ضد چروک هستند می‌ توان از آن در تهیه و تولید ضد آفتاب ها و لوازم آرایشی استفاده‌ های فراوانی کرد.

رئیس این تحقیق می‌ گوید: ویتامین ای موجود در سبوس برنج میزان کل کلسترول را تا چهل دو درصد و میزان کلسترول بد خون را تا شصت و دو درصد در موش‌ های صحرایی کاهش می‌ دهد.

به نظر می‌ رسد خواص آنتی ‌اکسیدان عصاره‌ی سبوس برنج که سر شار از ویتامین ای یا آ است از تمام ترکیبات ویتامین ای که تا کنون آزمایش شده است، بیشتر باشد. موثر ترین مقدار ویتامین ای برای شخص با وزن نسبی هفتاد و هفت کیلو گرم، پانصد و شصت واحد روزانه است؛ در حالی که مقدار روزانه‌ی تجویزی این واکسن تا کنون چهارصد واحد بوده است.

سوالات متداول

برنج دیم چیست؟

فواید روغن سبوس برنج کدامند؟

کاربردهای روغن سبوس برنج چیست؟

جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با کیفیت کافی است با افضل تجارت ایرانیان در تماس باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

برنج دیم چیست؟ + فواید روغن سبوس برنج