اردیبهشت ۲۳, ۱۴۰۲

تفاوت برنج کهنه با برنج نو

تفاوت کهنه با برنج نو در چیست؟!

به هنگام خرید برنج شاید این جمله را شنیده باشید که برنج کهنه از برنج نو بهتر است. اگر می خواهید برنجی را خریداری کنید که به هنگام پخت شفته نشود و شل نشود برنج کهنه بخرید. این برنج نو می باشد و باید بگذارید بماند یا در اصطلاح کیسه بخورد.

این ها همان جملاتی می باشد که به هنگام خرید سالیانه برنج در برنج فروشی ها با آن برخورد خواهید کرد. اما در واقع برنج نو و کهنه چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟ مگر غیر از این نیست که هر محصولی تازه و نو آن خوب است اما در خرید برنج چرا می گویند برنج کهنه بخرید و قیمت برنج کهنه بیشتر از برنج امساله می باشد؟ آیا برنج هم مانند دوست کهنه اش خوب است یا نه؟ در این مقاله قصد داریم تفاوت برنج نو و کهنه در چیست را بررسی کنیم.

 

سوالات متداول

  • تفاوت برنج نو و کهنه در چیست؟
  • چرا می گویند برنج کهنه بخرید و قیمت برنج کهنه بیشتر از برنج امساله می باشد؟
  • آیا برنج هم مانند دوست کهنه اش خوب است یا نه؟
تفاوت برنج کهنه با برنج نو

تفاوت برنج کهنه با برنج نو در چیست؟

تفاوت برنج نو و کهنه:

برنج نو چون تازه برداشت شده از رطوبت نسبتا بالایی برخوردار می باشد، به اصطلاح خیس می باشد و دارای آب است و درصد آمیلوز در این نوع برنج خیلی بالاتر از برنج کهنه‌ است.

میزان آمیلوز دقیقا همان چیزی می باشد که باعث میشه برنج شفته شود و دانه های آن بهم بچسبد هر چی درصد آمیلوز بیشتر باشد احتمال شفته شدن برنج شما به هنگام پخت برنج نیز بیشتر می شود.

چرا که درصد آمیلوز با افزایش حجم، پف کردن، جداشدن دانه های برنج از هم، بهم چسبندگی برنج رابطه‌ی مستقیم دارد.

هر چه برنج کهنه تر باشد درصد آمیلوز آن خیلی پایین تر است و از کیفیت پخت خیلی بالاتری نیز برخوردار می باشد. این درصد آمیلوز که به صورت محلول در آب وجود دارد، فقط از طریق انبار داری درست کاهش پیدا می‌کند و باعث افزایش سختی و کاهش چسبندگی برنج می شود.

به خاطر داشته باشید که عوامل محیطی هم خیلی در کمک کردن به این قضیه موثر می باشد. مثلا برنجی که با رطوبت اولیه دوازده درصد ذخیره می‌ شود بافت سخت تر و فشرده تری نسبت به برنجی دارد که با رطوبت پانزده الی هجده درصد نگه داری شده است.

یکی دیگر از تفاوت برنج نو و کهنه این است که عطر و بوی برنج نو به قدری زیاد می باشد که به راحتی به مشام می رسد، در حالی‌ که برنج کهنه بخاطر ماندگی از عطر و بوی خیلی کمتری برخوردار می باشد منظور از برنج کهنه همان برنجی می باشد که چهار الی شش ماه از برداشت آن گذاشته باشد. حواستان باشد برنج خیلی کهنه را خریداری نکنید که بوی ماندگی و کپک بدهد.
از تفاوت های بارز برنج نو و کهنه رنگ آن ها می باشد. رنگ برنج نو خیلی شفاف و روشن است در حالی که برنج کهنه تیره تر و کدر تر می باشد.

تفاوت بعدی در این مورد می باشد که وقتی دو تا دانه برنج و کف دستت نگه می‌ داردی می‌ بینید که برنج کهنه یه گردی از خودش روی دست شما بر جای می گذارد در حالی که برنج نو، چون هنوز حالت تازگی خود را دارد، هیچ ردی از خودش به جا نمی گذارد.

از دیگر تفاوت هایی که برنج نو با کهنه دارد میزان خشکی آن می باشد که براحتی می توانید آن را تست کنید. برای تشخیص برنج کهنه از نو باید با دندان خود برنج را تست کنید اگه شکست یعنی برنج تازه‌ می باشد چون آبدار است و در نتیجه ام شکننده تر می باشد اگه نشکست برنج کهنه می باشد و حسابی سفت و سخت است.

و در آخر باید بگوییم یکی دیگر از تفاوت های مشهود این دو نوع برنج قیمت آن ها می باشد. به خاطر داشته باشید برنج کهنه یا پارساله به دلیل کیفیت بالاتری که دارد دارای قیمت گران تری می باشد و برنج نو و امساله ارزان تر می باشد. شما می توانید هر ساله برنج نو خریداری کنید و با گذشت چند ماه و نگه داری درست از برنج از آن استفاده کنید. در این حالت هم برنج را با قیمت مناسب تری خریداری کرده اید و هم برنج با کیفیتی برای پخت در اختیارتان می باشد.

 

برای خرید و فروش انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

۰۹۳۰۳۸۲۹۳۴۸

تفاوت برنج کهنه با برنج نو