فروردین ۱۶, ۱۴۰۲

توصیف فیزیکی و کاربرد و خواص های برنج

دانستنی های برنج

برنج، دانه غلات نشاسته ای خوراکی و گیاه علفی است که تولید می شود، تقریباً نیمی از جمعیت جهان، از جمله تقریباً تمام شرق و جنوب شرق آسیا، به طور کامل به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند.

نود و پنج درصد از محصول برنج جهان توسط انسان خورده می شود، برنج را با جوشاندن می پزند یا می توان آن را به صورت آرد درآورد، این غذا به تنهایی و در انواع زیادی از سوپ ها، مخلفات و غذا های اصلی در آسیا، خاورمیانه و بسیاری از غذا های دیگر مصرف می شود، محصولات دیگری که در آن برنج استفاده می شود غلات صبحانه، رشته فرنگی و نوشیدنی های الکلی است.

توصیف فیزیکی برنج

گیاه برنج کشت شده یک علف سالانه است و ارتفاع آن به حدود یک ممیز دو متر می رسد، برگ ها دراز و مسطح بوده و روی ساقه های توخالی قرار دارند.

سیستم ریشه فیبری اغلب گسترده است، خوشه یا گل آذین (خوشه گل) از سنبلچه هایی تشکیل شده است که دارای گل هایی هستند که میوه یا دانه را تولید می کنند، واریته ها از نظر طول، شکل و وزن خوشه و بهره وری کلی یک گیاه خاص بسیار متفاوت هستند.

در دهه های گذشته برنج، انقلاب سبز نامیده می شود، یک تلاش علمی بین المللی برای کاهش خطر گرسنگی در جهان، گونه های بهبود یافته ای از محصولات غذایی متعدد، از جمله برنج معجزه آسا را ​​تولید کرد.

این گونه که برای مقاومت در برابر بیماری ها و افزایش بهره وری پرورش داده شده است، با ساقه کوتاه و محکمی مشخص می شود که ضرر ناشی از افتادگی را به حداقل می رساند، با این حال، شرایط نامناسب خاک و سایر عوامل، مانع از موفقیت گسترده پیش بینی شده آن شد.

بسیاری از فرهنگ ها شواهدی از کشت اولیه برنج دارند، از جمله چین، هند و تمدن های آسیای جنوب شرقی، با این حال، اولین شواهد باستان شناسی مربوط به مرکز و شرق چین است و مربوط به هفت هزار تا پنج هزار سال قبل از میلاد است.

بیش از نود درصد برنج جهان در آسیا، عمدتاً در چین، هند، اندونزی و بنگلادش، و مقادیر کمتری در ژاپن، پاکستان و کشور های مختلف آسیای جنوب شرقی کشت می‌شود، برنج در بخش ‌هایی از اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا نیز کشت می‌ شود.

به استثنای نوعی به نام برنج مرتفع، این گیاه در زمین های غوطه ور در دشت های ساحلی، دلتا های جزر و مدی و حوضه رودخانه های مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل می روید.

بذرها را در بستر های آماده کاشته می‌ کنند و وقتی نهال ‌ها بیست تا پنجاه روزه می ‌شوند، آن ها را به مزرعه یا شالیزاری که توسط خاک ‌ریز ها محصور شده و در زیر پنج تا ده سانتی ‌متر (دو تا چهار اینچ) آب غوطه ‌ور شده است، پیوند می‌زنند، در طول فصل رشد زیر آب می ماند.

در مناطق تپه ‌ای، مزارع برنج معمولاً پلکانی هستند تا شالی‌ ها را در ارتفاعات مختلف غرقاب نگه دارند، تولید موفق برنج به آبیاری کافی از جمله ساخت سد ها و چرخ های آبی و کیفیت خاک بستگی دارد.

تابش طولانی مدت آفتاب ضروری است، عملکرد برنج به طور قابل توجهی متفاوت است و از هفتصد تا چهار هزار کیلوگرم در هکتار (شش صد تا سه هزار و پانصد پوند در هکتار) متغیر است، آبیاری کافی، که به معنای طغیان مزارع تا عمق چندین اینچ در طول فصل رشد بیشتر است، یک نیاز اساسی برای استفاده مولد از زمین است.

در آسیا شالیزار در سه نوع خاک اصلی کشت می ‌شود، از جمله خاک ‌های رس با کف محکم در چند اینچ از سطح، سیلت ها و رس های نرم با کف های نرم که در هنگام خشک شدن سخت می شوند.

توصیف فیزیکی و کاربرد و خواص های برنج

فرآوری و کاربرد برنج

هسته برنج برداشت شده که به نام شلتوک یا برنج خشن شناخته می شود، توسط پوسته یا پوسته محصور شده است، آسیاب کردن معمولاً هر دو لایه پوسته و سبوس هسته را از بین می برد و گاهی اوقات پوششی از گلوکز و تالک اعمال می شود تا سطحی براق به هسته بدهد.

برنجی که فقط برای جدا کردن پوسته آن فرآوری می شود، به نام برنج قهوه ای، حاوی حدود هشت درصد پروتئین و مقادیر کمی چربی است و منبع تیامین، نیاسین، ریبو فلاوین، آهن و کلسیم است.

برنجی که آسیاب می شود تا سبوس آن نیز از بین برود، برنج سفید نامیده می شود و از نظر مواد مغذی بسیار کاهش می یابد، هنگامی که برنج سفید بخش عمده ای از رژیم غذایی را تشکیل می دهد، خطر ابتلا به بیماری ناشی از کمبود تیامین و مواد معدنی وجود دارد، برنج سفید آب پز شده به طور ویژه قبل از آسیاب کردن برای حفظ بیشتر مواد مغذی فرآوری می شود و برنج غنی شده حاوی آهن و ویتامین های بی است.

روش‌ های آسیاب مورد استفاده در اکثر مناطق آسیا نسبتاً ابتدایی هستند، اما آسیاب‌ های بزرگ در ژاپن و برخی مناطق دیگر کار می ‌کنند پوسته ‌کردن شالیزار معمولاً با هاون‌ ها و هاون ‌هایی که با دست، پا یا نیروی آب کار می ‌کنند، انجام می‌شود.

بهبود ها به آرامی در حال انجام است، عملکرد برنج آسیاب شده به اندازه و شکل دانه، میزان رسیده بودن و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بستگی دارد، برخی از کارخانه‌ های بزرگ که روزانه پانصد تا هزار تن شلتوک را جابجا می‌ کنند، دارای کارخانه ‌های پوست‌ کن تخصصی هستند که در نتیجه تلفات کمتری از غلات شکسته می‌ شود، آن ها عموماً از تکنیک ‌های آسیاب مدرن استفاده می ‌کنند و به جای خشک کردن آفتاب به گیاهان خشک کن کنترل شده تکیه می ‌کنند.

محصولات فرعی آسیاب از جمله سبوس و برنج پولیش (سبوس پودری ریز و نشاسته حاصل از صیقل دادن) گاهی به عنوان خوراک دام استفاده می شود، روغن از سبوس برای مصارف غذایی و صنعتی فرآوری می شود.

برنج شکسته در دم کردن، تقطیر و در ساخت نشاسته و آرد برنج استفاده می شود، از بدنه ها برای سوخت، مواد بسته بندی، آسیاب صنعتی، تولید کود و در ساخت یک ماده شیمیایی صنعتی به نام فورفورال استفاده می شود، کاه برای خوراک، بستر دام، کاهگلی سقف، حصیر، پوشاک، مواد بسته بندی و نی جارو استفاده می شود.

سوالات متداول

برنج چیست؟

کاربردهای برنج کدامند؟

جهت واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

توصیف فیزیکی و کاربرد و خواص های برنج