خرداد ۲, ۱۴۰۲

خطرات مصرف برنج قهوه ای و برنج سفید

خطرات مصرف برنج قهوه ای و برنج سفید

دیابت نوع دو

دیابت نوع دو یک بیماری شایع است که با سطح بالای قند خون مشخص می شود.

طبق یک بررسی در سال دو هزار و نوزده، برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد.

این به این دلیل است که نمره شاخص گلیسمی بالایی دارد، به این معنی که می تواند باعث افزایش بزرگ قند خون بعد از غذا شود. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند.

بررسی نتیجه می گیرد که تفاوت بین برنج قهوه ای و سفید بی نتیجه است و مطالعات بیشتر در مورد الگوهای رژیم غذایی مشخص شده توسط برنج مورد نیاز است.

از طرف دیگر، برنج قهوه ای مانند سایر غلات کامل حاوی فیبر ممکن است به کاهش خطر دیابت نوع دو کمک کند.

این تفاوت بین برنج سفید و قهوه ای ممکن است به دلیل تغییر در انواع و مقدار فیبرها و نمرات شاخص قند خون آن ها باشد.

توجه به این نکته مهم است که مصرف بیش از حد کربوهیدرات از هر منبع می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد، بنابراین مهم است که اندازه سهم را بدون توجه به این که دانه کامل یا تصفیه شده برنج است کنترل کنید.

خوردن غلات کامل غنی از فیبر به جای غلات تصفیه شده ممکن است فواید قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت.

سوالات متداول

  • خطرات برنج کدامند؟
  • تفاوت برنج سفید و برنج قهوه ای در چیست؟
  • آیا برنج باعث دیابت می شود؟
  • واردات کدام برنج به صرفه تر است؟

 

خطرات مصرف برنج قهوه ای و برنج سفید

فلزات سنگین

فلزات سنگین با گذشت زمان می توانند در بدن جمع شده و منجر به اثرات سو بر سلامتی شوند. این ها شامل کادمیوم، کروم، سرب، نیکل و آرسنیک است.

بسیاری از مطالعات مقادیر بیش از حد فلزات سنگین را از چندین کشور در برنج گزارش کرده اند. این نگرانی ویژه ای است که در آن برنج قسمت قابل توجهی از رژیم غذایی فرد را تشکیل می دهد.

سبوس حاوی غلظت بالایی از فلزات سنگین است، به همین دلیل برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید دارای فلزات سنگین است.

در مقایسه با سایر محصولات غذایی رایج که در مناطق آلوده رشد می کنند، برنج مقادیر بیشتری جیوه و آرسنیک را جمع می کند.

همه دانه های غلات به راحتی آرسنیک را اشغال می کنند، اما به نظر می رسد که منبع معتمد بیشتری در برنج در مقایسه با گندم و جو جمع می کند.

در صورت امکان، مردم باید از خوردن برنج که در نزدیکی مناطق صنعتی یا معدنی به شدت آلوده رشد می کند، خودداری کنند. این امر در مورد سایر محصولات غذایی مانند سبزیجات نیز صدق می کند.

ضد مغذی ها

برنج قهوه ای همچنین حاوی یک آنتی اکسیدان به نام اسید فیتیک یا فیتات است. این ماده به عنوان ضد مغذی شناخته می شود زیرا از جذب مواد معدنی ضروری مانند آهن و روی در بدن جلوگیری می کند.

تولید کنندگان می توانند با خیساندن و جوانه زدن بذرها و تخمیر برنج قبل از پخت، سطح اسید فیتیک منبع معتبر را کاهش دهند.

تفاوت برنج سفید و قهوه ای

  • برنج یک ماده غذایی اصلی در سراسر جهان است.
  • برنج سفید رایج ترین است، اما برنج قهوه ای ممکن است فواید بیشتری برای سلامتی داشته باشد.
  • به عنوان منبع خوبی از چندین ماده معدنی سالم و آنتی اکسیدان، برنج قهوه ای ممکن است به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کند.
  • از طرف دیگر، برنج سفید به ویژه برنج گلوتین مواد مغذی کمتری را تأمین می کند و ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش دهد.
  • حتماً پانل حقایق تغذیه ای را بخوانید و محتوای مواد مغذی را مقایسه کنید و در صورت موجود بودن نسخه های غنی شده برنج را خریداری کنید.

واردات برنج قهوه ای به جای برنج سفید

شالیزارهای برنج امکان تامین کل برنج مصرفی را ندارند و به همین دلیل سیاست واردات برنج برای حمایت از مصرف کننده و همچنین کاهش قیمت برنج صورت می گیرد. این موضوع همیشه جای بحث برای کشاورزان و واردکنندگان به وجود آورده است و موسسه تحقیقات برنج همیشه در سدد این هستند که بر حجم تولیدات داخلی افزوده و این مقدار واردات که هزینه بسیاری دارد را کاهش دهند.

برنج قهوه ای دارای یک پوسته ثانویه است که به آن سبوس برنج گفته می شود. این برنج دارای خاصیت بیشتر از نوع سفید آن است.

لازم به ذکر است که بعد از واردات برنج قهوه ای باید در شالیکوبی های مدرن و حذف یک پوسته ثانویه به برنج تبدیل به برنج سفید شود.

از مزایای این طرح می توان به کاهش هزینه واردات برنج، امکان درآمد زایی و اشتغال زایی، امکان استفاده از محصولات فرعی این برنج اشاره کرد.

 

جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی کافی است با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۰۹۳۰۳۸۲۹۳۴۸

خطرات مصرف برنج قهوه ای و برنج سفید