خرداد ۱, ۱۴۰۲

راهنمای تشخیص برنج مرغوب

تشخیص برنج مرغوب

برای انتخاب یک محصول با کیفیت برنج، در دسترس بودن اطلاعات در این زمینه به شما کمک زیادی می کند تا در هنگام خرید برنج اشتباه نکنید.

امروزه خرید برنج با کیفیتی که ما را به یاد برنج اصلی بیندازد به یک کار دشوار تبدیل شده است. زیرا در حال حاضر نمونه های زیادی از برنج در بازار وجود دارد که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه برنج قدیمی هستند اما پس از پخت و پز کیفیت مطلوبی را که انتظار دارید نخواهید برد.

اکنون بازار برنج در انحصار محصولاتی است که از دور و نزدیک وارد می شوند و قیمت های نسبتاً مناسب آن ها نیز طرفداران آن ها را افزایش داده است.

اکثر این برنج ها به خوبی رشد می کنند، بعضی از آن ها عطر و بوی خوبی دارند اما بیشتر آن ها بعد از پخت طعم ندارند و مانند دانه های پلاستیکی سخت می شوند.

برنج کشت امسال بخریم یا کشت قدیم؟

هنگام خرید برنج، اگر احتیاط نکنید، برنج مخلوط به نام برنج اصل را به خانه می برید. روش هایی برای انتخاب برنج با کیفیت مناسب وجود دارد. نکته ای که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که برنج قدیمی بهتر از برنج جدید است، بنابراین برنج قدیمی نسبت به برنج امسال گران تر است.

دلیل این امر این است که برنج مانند هر دانه دیگری در ابتدا آب کمی دارد که پس از جمع آوری و خشک شدن، آب داخل آن تبخیر می شود.

وقتی دانه برنج خشک، سفت و فشرده باشد، هنگام پخت آب را جذب می کند و حجم آن افزایش می یابد و به اصطلاح در بخار پز می شود و رشد می کند، اما برنج امسال برداشت می شود زیرا موجود نیست و هنوز رطوبت موجود است دانه های برنج، در حین پخت خوب باز نمی شود.

به یاد داشته باشید که برنج مرغوب علاوه بر داشتن تمام این خصوصیات، طعم نسبتاً شیرینی دارد و نشاسته آن زیاد است. از یک فنجان برنج خوب حدود سه فنجان چلو دریافت می کنید. به همین دلیل صرف خرید برنج به سبک قدیمی است و البته نتیجه بهتر است.

اما برای درک این که برنج با کیفیت خوب چیست، نیاز به تجربه است، اما یک اصل کلی این است که برنج ذخیره سازی زیادی دارد، خشک، نازک، سخت و نیمه بلوری است و پوست به راحتی نمی شکند.

بنابراین هنگام خرید برنج، چند دانه زیر دندان خرد کنید و وقتی این کار به سختی انجام می شود، مشخص است که برنج جدید نیست.

طعم و رایحه خوب برنج

برنج با مارک های مختلفی به بازار عرضه می شود. برنج با توجه به نوع بذر خود به دو دسته پر محصول و کم محصول تقسیم می شود، برای تشخیص عطر و طعم برنج، یک مشت کوچک از آن را بین کف دست خود بمالید و آن را با دهان یا به اصطلاح “ها” کنید و سپس بو کنید، اگر برنج عطر دارد، نمایش داده می شود. می توانید این کار را به روش دیگری انجام دهید، مانند جویدن چند دانه برنج در دهان و امتحان آن.

بهتر است بدانید هنگام خرید برنج پر محصول باید با احتیاط وارد بازار شوید زیرا در کنار انواع برنج اصل، بازار برنج های مختلف خارجی داغ و شباهت هایی که با محصول اصلی برنج اصلی دارد باعث ایجاد مشتری می شود.

راهنمای تشخیص برنج مرغوب

همگنی و یکدست بودن برنج

برنج مرغوب باید همگن باشد و مخلوطی از دانه های چربی و نازک، زرد و سفید، کوتاه و بلند یا ریز و درشت نباشد. هر چه دانه های خرد شده یا اصطلاح “نیمه دانه” بیشتر باشد، کیفیت پایین تری دارد.

بیشتر برنج های موجود در بازار دارای دانه های شکسته یا اصطلاحاً نیمه دانه است که پس از پخت بر کیفیت برنج تأثیر می گذارد. بنابراین، اگر می خواهید یک برنج همگن و بدون نیم دانه داشته باشید، مقداری از آن را در کف دست خود بریزید و سپس توجه داشته باشید که چند درصد آن نیم دانه است.

با استفاده از این تست می توانید همگن بودن برنج (یعنی مخلوط نشده) را نیز دریابید. این مهم است و یکنواختی برنج بسیار مهم است، زیرا زمان پخت هر برنج متفاوت است و برنج مخلوط را نمی توان به خوبی از آب خارج کرد. برنج نیمه دانه بیشتر به جای پختن چلو و سرو در یک مهمانی، برای پخت شله زرد، شیر برنج، مقداری سوپ، خورشت و مانند آن مناسب است.

قابلیت هضم سریع برنج مرغوب

خاصیت مهم و قابل توجه برنج مرغوب از دیگر ویژگی های مهم برنج مرغوب قابلیت هضم آسان آن است. بنابراین برنج با کیفیت خوب بلافاصله نرم می شود و در تماس با بزاق ذوب می شود، به دلیل سبک بودن سبک دانه های برنج، که در ارقام پر محصول کمتر دیده می شود و آزمایش های دیگر برای کیفیت پایین برنج، طولانی رسیدن دانه های برنج پس از پخت و پز و افزایش حجم با جی تی متوسط ​​و عامل طعم دهنده آن به دلیل وجود ماده شیمیایی دو استیل در پرولین است.

مراقب آفات و حشرات برنج باشید

حفظ برنج با کیفیت به همان اندازه خرید و پخت آن مهم است. باید بدانید که کیسه برنج باید در جای خشک و خنک نگهداری شود. پس از مدتی، هنگام استفاده از برنج، ممکن است متوجه شوید که حشرات جای خوبی در کیسه برنج دارند.

آفات همیشه تهدید بزرگی برای محصولات برنج هستند. در گذشته از قرصی به نام قرص برنج برای محافظت از این محصول استفاده می شد، اما بد نیست بدانید که هر گونه تماس با این قرص چه از طریق استنشاق و چه از طریق پوست و غذا باعث مسمومیت می شود. اما متأسفانه برخی از عطاری ها هنوز آن را می فروشند. شاید بهترین راه خرید مقدار کمتری برنج باشد تا از این محصول دچار مشکل آفات نشوید.

برای جلوگیری از حمله این آفات می توانید کمی نمک خرد شده روی برنج بریزید و آنرا زیر و رو کنید تا یک لایه نمک روی دانه های برنج بپوشاند. پوشاندن کاسه برنج با حوله برای از بین بردن بخار آب و جلوگیری از آفات تازه نیز ممکن است.

نحوه نگهداری پس از خرید برنج

  • به خاطر داشته باشید کیسه ها یا سطل های برنج را در محلی عاری از رطوبت، خنک و مخصوصاً خشک نگهداری کنید تا رطوبت داخل دانه ها بخار شود.
  • از چیدن کیسه ها خودداری کنید.
  • برای عبور هوا بین هر کیسه فاصله بگذارید.
  • افزودن کمی نمک و چند حبه سیر همراه با چالش های تصادفی و هوادهی از بروز آفات جلوگیری می کند.
  • به هیچ وجه از قرص های شیمیایی استفاده نکنید.

سوالات متداول

  • چگونه برنج مرغوب را از برنج های بی کیفیت تشخیص دهیم؟
  • برنج کشت امسال بخریم یا کشت قدیم؟
  • طعم و رایحه خوب برنج مرغب چگونه است؟
  • چگونه از برنج در برابر آفت ها مراقبت کنیم؟
  • نحوه نگهداری پس از خرید برنج چگونه است؟

جهت خرید و فروش انواع برنج های ایرانی با کیفیت کافی است با ما در افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با مشاوران ما در ارتباط باشید.

راهنمای تشخیص برنج مرغوب