اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۲

روش های جلوگیری از شپشک برنج

شپشک برنج از چی بدش میاد؟

یکی از رایج ترین مشکلات نگهداری برنج، شپشک زدن برنج است. شاید گاهی هنگام تمیز کردن برنج، موجودات ریز سیاه یا قهوه‌ ای توجه‌ تان را جلب کرده باشند؛ به این ها آفت شپشک برنج یا سوسه می‌ گویند.

شپشک معمولا به برنج، گندم و غلات حمله می‌ کند؛ ولی ما بیشتر آن را در برنج می‌ بینیم. هدف آن ها تغذیه کردن از برنج و مواد غذایی است.

اول از همه باید بدانید که شپشک برنج برای انسان خطرناک نیست و نگران نباشید. در این مقاله به روش های از بین بردن شپشک برنج و روش های جلوگیری از شپشک برنج می پردازیم.

تله های چسبناک متنوعی در بازار وجود دارد. شپشک ها به علت این که جذب نور می شوند با ریختن برنج در سینی به اطراف پراکنده خواهند شد بنابراین در اطراف ظرف تله های چسبناک قرار دهید تا زمان فرار شپشک ها، آن ها به تله بچسبند و نتوانند خود را از تله رها کنند چون این آفت ها، زیاد قوی نیستند که خودشان را از نوار جدا کنند بنابراین با چسبیدن به نوارها می میرند.

آیا می دانید شپشک برنج از کجا می‌ آید؟

ممکن است در هر یک از مراحل کاشت، داشت تا برداشت و انبارکردن برنج، تخم این حشرات روی گیاه برنج قرار گیرد.

حال اگر برنج را در شرایط مناسب برای رشد آن‌ ها قرار دهیم، فعالیت شان آغاز شده و تکثیر می‌ شوند و بعد از مدتی کیسه برنج پر از شپشک برنج می‌ شود.

روش های جلوگیری از شپشک برنج

مهم‌ ترین راه حلی که برای پیشگیری از ایجاد شپشک برنج وجود دارد، این است که نکات نگهداری از برنج را بدانیم و رعایت کنیم. به صورت خلاصه این راهکارها شامل موارد زیر است:

۱. هنگام خرید برنج شمال دقت کنید

هنگام خرید برنج، چشم‌ تان به‌ دنبال شپشک باشد.

اگر موردی به چشم‌ تان خورد، احتمال تولید مثل و افزایش آن ها در آینده زیاد است؛ بنابراین بهتر است از خرید برنج مورد نظر بگذرید.

۲. در اندازهٔ کم برنج بخرید

ما اغلب تمایل داریم برنج و غلات را در مقدار زیاد بخریم؛ در حالی‌ که می‌ دانیم شپشک برنج در موادی شکل می‌ گیرد که معمولا تا مدت‌ ها استفاده نمی‌ شوند. بهتر است برنج را در اندازهٔ کم بخریم و در مدت معین مصرف کنیم.

۳. برنج را در ظرف‌ های فلزی، شیشه‌ ای یا پلاستیکی دردار نگهداری کنید

برنج را در کیسه نگه ندارید. شپشک می‌ تواند به کیسه نفوذ کند و از آن بگذرد.

شپشک می‌ تواند به ظرف‌ هایی هم نفوذ کند که به خوبی بسته نمی‌ شوند.

۴. قفسه‌ ها و کابینت‌ ها را به طور منظم تمیز کنید

با تمیز نگه داشتن محل ذخیره برنج و دیگر خوراکی‌ ها، شپشک را از خانه‌ تان دور نگه می‌ دارید.

بهداشت و پاکی نه‌ تنها از شکل‌ گیری شپشک بلکه از تولید حشرات دیگر جلوگیری می‌ کند: حشرات ریزی که به‌ سادگی تخم‌ های‌ شان را در هر سوراخ‌ سُنبه‌ ای پنهان می‌ کنند.

روش های جلوگیری از شپشک برنج

۵. در کابینت‌ ها فلفل چیلی خشک قرار دهید

فلفل چیلی خشک شپشک را دفع می‌ کند. استفاده از فلفل چیلی خشک، روشی طبیعی و بی‌ ضرر است.

فلفل چیلی خشک بوی تندی دارد و حشرات مختلف از جمله شپشک را از خود می‌ راند.

می‌ توانید چیلی را با پارچه یا پوشش نازکی بپوشانید و در ظرف برنج بگذارید.

ساده ترین روش جلوگیری از شپشک برنج

  • روش اول و دوم: گذاشتن میخک و سیر در کیسه برنج باعث می شود حشرات از بوی آن ها فراری شوند.
  • روش سوم: حشرات از نور مستقیم آفتاب فراری هستند پس قرار دادن برنج در آفتاب روش موثری است.
  • روش چهارم: حشرات از بوی گوگرد فراری هستند پس گذاشتن قوطی کبریت یک روش موثر است.

با برنج شپشک زده چیکار کنم؟

اگر به هر دلیلی برنج شپشک زد، می توانید با راه های مختلفی این حشره های ریز را از بین ببرید. البته انتخاب روش، به میزان محصولی که در اختیار دارید، بستگی دارد.

یک راه ساده و سنتی این است که پارچه بزرگ و تمیزی را زیر نور آفتاب و در محلی دور از گرد و خاک پهن کنید و بشپشک برنج را روی آن بریزید.

هوادهی و گرمای شدید آفتاب، می تواند حشره های برنج را فراری دهد. البته برای پیشگیری از خرد شدن برنج، آن را مدت زمان زیادی زیر نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

روش دیگر، پاشیدن نمک لابه لای برنج است که هر چند تاثیر زیادی در از بین بردن حشرات ندارد اما می تواند تا حدی باعث پیشگیری از تکثیر آن ها شود.

راه دیگری که بسیاری از افراد برای پیشگیری از شپشک زدن یا حتی از بین بردن حشره های برنج استفاده می کنند، قرص های سیر موجود در بازار است.

این قرص ها معمولا ترکیب های فسفردار هستند و از آنجا که ترکیب های فسفردار بوی سیر می دهند، در بازار به قرص سیر معروف شده اند ولی در واقع سیری در تهیه آن به کار نرفته است.

سوالات متداول

  • شپشک برنج از چی بدش میاد؟
  • آیا می دانید شپشک برنج از کجا می‌ آید؟
  • روش های جلوگیری از شپشک برنج چیست؟
  • با برنج شپشک زده چیکار کنم؟

برای خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با کیفیت کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با ما در افضل تجارت ایرانیان همراه باشید.

روش های جلوگیری از شپشک برنج