فروردین ۳۱, ۱۴۰۲

روند تولید برنج قهوه ای

تولید برنج قهوه ای

برنج قهوه ای همان برنجی است که برخی به آن برنج پیش پخت شده هم می گویند.

برای تولید چنین محصولی، زمانی که برنج را در حالت شلتوک (شلتوک به پوسته سلولزی روی دانه های برنج گفته می شود که پوسته نازک دیگری را هم زیر خود جای داده است) از مزرعه برداشت می کنند.

پیش از جدا کردن شلتوک از دانه برنج، آن را با آب داغ یا بخار آب، قدری حرارت می دهند. این حرارت دهی باعث می شود ویتامین ها و املاحی که داخل پوسته برنج وجود دارند، به مغز آن منتقل شوند.

بعد از طی مرحله حرارت دهی برنج ها را خشک و سپس پوسته سلولزی آن را جدا می کنند. در اثر فرآیند حرارت دهی، برنج با پوسته رویی آن، رنگ محصول نهایی به دلیل جذب ویتامین ها و املاح و همچنین به دلیل رنگ قرمز مایل به قهوه ای که پوسته زیر شلتوک دارد، به سمت قهوه ای شدن می رود.

این در حالی است که برنج سفید، حرارتی نمی بیند و پوسته آن در همان مراحل اولیه پس از برداشت هم زدوده و صیقل داده می شود. با این حساب می توان گفت که همین فرآیند پیش پخت شدن برنج های قهوه ای باعث بیشتر شدن میزان املاح و ویتامین های آن ها نسبت به برنج های سفید می شود.

زمان و نحوه پخت قهوه ای

فرآیند حرارت دهی و تولید برنج قهوه ای به گونه ای نیست که باعث پختن و نرم شدن دانه های نهایی برنج شود. برنج های قهوه ای هم پس از پوسته گیری، خشک شدن و آمدن به بازار باید مانند برنج های سفید، پخته و مصرف شوند.

روند تولید برنج قهوه ای

 ایجاد بوی نامناسب در برنج های قهوه ای

دانه های برنج دارای دو پوسته بیرونی هستند که پوسته اولی بسیار نازک و پوسته بعدی که همان شلتوک برنج باشد، قدری ضخیم تر است. اگر دقت کرده باشید، گاهی دانه های برنجی که پوست بسیار نازکی روی آن ها پولیش نشده، در میان دانه های برنج سفید هم وجود دارند.

همان دانه هایی که خط های قرمز و قهوه ای رویشان نقش بسته و برخی از افراد به گمان خراب بودن، آن ها را جدا می کنند و دور می اندازند. اگر شما این خط های قرمز و قهوه ای را با ناخن خراش دهید، پوسته ای از روی دانه های برنج کنده می شود که این پوسته، درواقع همان سبوس برنج است.

میزان چربی، پروتئین، ویتامین ها و املاح این پوسته بسیار زیاد است. حالا زمانی که دانه های برنج را برای تولید برنج قهوه ای، پیش پخت می کنند، حجمی از این چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و املاح به مغز برنج می رسند. وقتی که این مواد از سبوس به مغز برنج منتقل می شوند، بوی خاصی به آن می بخشند که برخی از افراد چنین بویی را نمی پسندند.

البته چون بیشتر مردم به خوردن برنج قهوه ای عادت ندارند، نمی توانند ذائقه خود را به سادگی با آن هماهنگ کنند و گرنه این بو برای طرفداران این نوع برنج در هند و تایلند، چندان ناخوشایند و نامطبوع هم نیست.

روش نگهداری از برنج های قهوه ای

از آنجا که میزان چربی و املاح برنج قهوه ای بیشتر از برنج سفید است، بنابراین توصیه می شود که آن را برای پیشگیری از تجزیه و فاسد شدن چربی هایش، در مکانی خشک تر و خنک تر نگهداری کنید.

سوالات متداول

روند تولید برنج چگونه است؟

زمان و نحوه پخت برنج قهوه ای چگونه می باشد؟

 ایجاد بوی نامناسب در برنج های قهوه ای به چه عاملی است؟

روش نگهداری از برنج های قهوه ای چیست؟

شما عزیزان می توانید جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

روند تولید برنج قهوه ای