فروردین ۳۰, ۱۴۰۲

ساختار و چگونگی تولید مثل و کیفیت انواع برنج (قهوه ای سفید و سیاه)

برنج چیست؟

برنج مهم ترین گیاه کشت شده است که بیشتر از هر محصول دیگری مردم را تغذیه می کند، این یک گونه علف چند ساله یک ساله یا کوتاه مدت بومی آسیا است.

اهلی شدن آن یعنی کشت و اصلاح توسط انسان از هشت تا سیزده هزار سال پیش آغاز شد، بسیاری از نقاط جهان، به ویژه آسیا، برنج را به عنوان منبع غذایی اصلی خود دارند و تولید برنج برای تغذیه جهان حیاتی است.

برنج برای رشد به شرایط گرم و مرطوب نیاز دارد و در سر تا سر جهان در زیستگاه های گرمسیری و معتدل گرم کشت می شود، همانطور که در مورد همه غلات وجود دارد، غلات قسمت خورده شده یک میوه یک دانه است که سلول های یک میوه بسیار نازک با سلول های پوسته دانه ترکیب شده است.

برنج یک دانه علف نیمه آبزی است که در بسیاری از مناطق به طور گسترده در آب و هوای گرم کشت می شود، کشورها، به دلیل غلات خوراکی آن این غذا را از مهم ترین محصولات غذایی می دانند.

ساختار برنج چگونه است؟

برنج دارای یک ساختار علف معمولی با یک سری برگ است که یک ساقه کاذب را تشکیل می دهد که از طریق آن ساقه اصلی هنگام گلدهی و میوه دهی گیاه بیرون می آید.

اگر چه برخی از واریته‌ های برنج چند ساله وجود دارد، اما بیشتر گونه ‌های برنج یک ساله هستند و با رشد میوه، گیاه پیر می‌شود، تعداد کمی از واریته ‌های چند ساله دارای شاخه‌ های یک ساله هستند، اما می ‌توانند ساقه ‌های جدیدی را از سیستم شاخه ‌های زیر زمینی جوانه بزنند.

به ویژه برای رشد آن در شرایط غرقابی این واقعیت مهم است که برگ ها دارای یک کوتیکول ضخیم و یک سطح موج دار عمودی هستند که به شیارها اجازه می دهد تا موی رگ های پر از هوا را تشکیل دهند، این ها امکان حرکت اکسیژن و دی اکسید کربن را فراهم می کنند.

تولید مثل برنج ها چگونه است؟

برنج از طریق جنسی تولید مثل می کند و گل های دو جنسی تولید می کند که پس از گرده افشانی و لقاح به میوه ها دانه های غلات تبدیل می شوند، مانند بیشتر علف ‌ها، گرده ‌افشانی توسط باد انجام می ‌شود و گل دارای ویژگی‌ هایی برای تقویت گرده‌ افشانی است:

برگ ‌های بلندی که از گل اعمال می ‌شوند از بیرون کشیده می‌ شوند و کلاله ‌های درازی که از گل نیز بیرون می ‌آیند، اکثر واریته های برنج یک ساله هستند و گسترش رویشی کمی دارند.

اما گونه ‌های برنج چند ساله به صورت جانبی در زیر زمین پخش می ‌شوند و می ‌توانند پس از برداشت اول شاخه ‌های تازه ‌ای ایجاد کنند، به این ترتیب گیاه ممکن است تا سی سال محصول تولید کند، تکثیر رویشی برنج دشوار است و بیشتر برنج هایی که کاشته می شوند ابتدا از بذرها جوانه می زنند و سپس به صورت نهال پیوند می زنند.

ساختار و چگونگی تولید مثل و کیفیت انواع برنج (قهوه ای سفید و سیاه)

ماده و انرژی برنج

برنج یک اتوتروف فتوسنتزی است که از مسیر فتوسنتزی سی و سه استفاده می کند، مانند همه گیاهان، برنج برای رشد به چهارده عنصر معدنی نیاز دارد که نیتروژن اغلب عامل محدود کننده رشد و عملکرد محصول است.

برنج مانند بیشتر گیاهان می تواند مواد معدنی غیر ضروری را به دست آورد، از جمله مواد معدنی سمی برای گیاه و یا سمی برای موجوداتی که گیاه را می خورند، یک نمونه آرسنیک است، آرسنیک توسط برنج یا هیچ گیاهی مورد نیاز نیست، اما حداقل تعداد کمی از حیوانات به آن نیاز دارند.

گاهی اوقات آرسنیک توسط گیاهان انباشته می شود، گاهی اوقات تا حدی که برخی نا امن می دانند، برنج محصولی است که احتمال تجمع آرسنیک در آن بسیار بیشتر از سایر گونه‌ های گیاهی است، در درجه اول به این دلیل که معمولاً در موقعیت ‌های آبی کشت می ‌شود که می ‌تواند در دسترس بودن آرسنیک را افزایش دهد، در حالی که هیچ کس بیان نمی کند که از همه برنج ها باید اجتناب شود.

مانند گندم و ذرت، مهم ترین تعامل برنج با انسان است: تلاش آن ها برای کشت برنج برای گیاه اهمیت زیادی دارد، سه تعامل دیگر مربوط به کشت آن شایان ذکر است.

نیازی به غرقاب کردن برنج نیست، اما یک روش موثر پیشگیری از علف های هرز است، بیشتر علف ‌های هرز و به طور کلی گیاهان در شرایط غرقابی رشد نمی ‌کنند، از این رو عمل غرقابی در شالیزار های برنج تعداد رقبای مورد نیاز برنج را کاهش می‌ دهد، برنج تحت تأثیر بسیاری از آفات بیماری ها از جمله قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها قرار دارد.

یکی از گیاهانی که در شرایط غرقابی رشد می کند و اغلب در شالیزار های برنج وجود دارد، آزولا، یک سرخس آبزی شناور کوچک است، آزولا دارای یک همزیست سیانوباکتری است که قادر به تثبیت نیتروژن است و حضور آزولا می تواند عملکرد برنج را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در عین حال از هزینه کود نیتروژن جلوگیری کند.

آنچه در مورد برنج باید بدانید

برنج حاوی کربوهیدرات هایی است که انرژی می دهد، اما می تواند قند خون را افزایش دهد، برنج قهوه ای فیبر بیشتری دارد که به سلامت روده و کاهش التهاب کمک می کند.

برنج یکی از قدیمی ترین دانه های غلات در جهان است و حداقل پنج هزار سال است که مردم آن را پرورش می دهند، این یک غذای اصلی برای بیش از نیمی از منابع معتبر جمعیت جهان است و نود درصد برنج جهان از آسیا می آید.

هزاران نوع برنج وجود دارد، اما بسته به نحوه فرآوری آن ها، آن ها در دو گروه سفید یا قهوه ای غلات کامل قرار می گیرند.

برنج سفید رایج ترین نوع است، اگر چه برنج قهوه ای فواید سلامتی بیشتری دارد، برنج قهوه ای رنگ های مختلفی دارد، از جمله مایل به قرمز، ارغوانی یا سیاه، تولید کنندگان محصولات زیادی از برنج از جمله آرد برنج، شربت برنج، روغن سبوس برنج و شیر برنج می ‌سازند.

برنج سفید و قهوه ای هر دو حاوی کربوهیدرات و مقداری پروتئین هستند و تقریباً بدون چربی یا شکر هستند برنج پخته شده حاوی مقدار زیادی آب است که تقریباً هفتاد درصد وزن کل آن را تشکیل می دهد.

برنج سفید و قهوه ای دارای کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی مشابهی هستند، یک وعده صد گرمی منبع مطمئن برنج پخته شده سفید و دانه کوتاه حاوی مواد مغذی زیادی است.

سوالات متدوال

برنج چیست؟

ساختار برنج چگونه است؟

تولید مثل برنج ها چگونه است؟

ساختار و چگونگی تولید مثل و کیفیت انواع برنج (قهوه ای سفید و سیاه)