فروردین ۲۰, ۱۴۰۲

شرایط آب و هوایی و روش کاشت و آماده سازی برنج

اطلاعات کلی درباره برنج

دو گونه برنج کشت شده در جهان وجود دارد، برنج آسیایی و برنج آفریقایی هر دو گونه علف های یکساله هستند (به جز در مناطق استوایی که گیاه می تواند چند ساله باشد) که برای غلات خود که در اکثر نقاط جهان غذای اصلی محسوب می شود، کشت می شوند.

گیاهان برنج آسیایی و آفریقایی از نظر مورفولوژیکی بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آن ها دشوار است، آن ها دارای ساقه های گرد هستند که بین گره ها تقسیم می شوند، برگ‌ های گیاه روی گره ‌های ساقه قرار دارند و بلند و باریک با رگه میانی مشخص هستند.

این گیاه سه گل را تولید می کند که دو گل آن کاهش یافته است، روی سنبلچه ای در انتهای (آخرین) میانگره ساقه، دانه برنج از تخمدان رسیده گل تشکیل می شود و طول آن بین پنج تا دوازده میلی متر است، برنج گیاهی یکساله است که پس از یک فصل رشد برداشت می شود و بسته به نوع آن می تواند به ارتفاع بین یک تا یک ممیز هشت متر برسد.

برنج در چهار اکوسیستم کشت می شود که به طور کلی بر اساس رژیم های آبی تعریف شده اند، اکوسیستم ها در مناطق پست و مرتفع آبیاری می شوند و مستعد سیل هستند.

به طور کلی، برنج آفریقایی تمایل به تشکیل دانه های گلابی شکل کوچکتر با سبوس قرمز و پوسته دانه زیتون تا سیاه دارد و در مقایسه با همتای آسیایی خود دارای معایب متعددی است.

دانه به راحتی پراکنده می شود، دانه به سختی آسیاب می شود و محصول عملکرد کمتری دارد، بنابراین رشد برنج آسیایی جایگزین برنج آفریقایی در غرب آفریقا شده است، برنج آسیایی از چین سرچشمه می گیرد و اعتقاد بر این است که برنج آفریقایی در مناطق اطراف رودخانه نیجر در آفریقا اهلی شده است.

شرایط آب و هوایی برنج

برنج در سرزمین هایی که در طول بخشی یا تمام رشد خود از آب اشباع شده یا حتی در زیر آب است رشد می کند، دمای مطلوب برای کاشت برنج بیست تا سی و هفت درجه سانتی گراد است و رشدی کمتر از ده درجه سانتی گراد رخ نمی دهد.

پی اچ مطلوب بین پنج تا هفت است، اگر چه برنج در مزارعی با پی اچ بین سه تا ده کشت شده است، برنج در ارتفاعات بین صفر تا دو هزار متر از سطح دریا رشد می کند، اما در سر تا سر جهان بیشتر در مناطق پست و دلتای مرطوب ساحلی کشت می شود.

برنج آبزی ممکن است به منبع قابل اعتمادی از آب تازه و به آرامی در دمای بیست و یک تا بیست و نه درجه سانتی گراد نیاز داشته باشد، برنج دیم به طور متوسط ​​به هشت صد تا دو هزار میلی متر بارندگی نیاز دارد که در طول فصل رشد به خوبی توزیع شود.

اگر بارندگی سالانه کمتر از هزار و دویست و پنجاه میلی متر باشد، برای جبران کمبود از آبیاری استفاده می شود، این محصول در برخی از مراحل رشد به نمک مقاوم است.

در طول جوانه زنی اما نه در مراحل نهال و حتی برای احیای خاک های شور رشد کرده است، زمین باید به اندازه ای هم سطح باشد که امکان سیل را فراهم کند، در عین حال شیب کافی برای تخلیه آسان داشته باشد.

خاک هایی که برنج می تواند روی آن ها رشد کند به اندازه رژیم آب و هوایی که آن را تحمل می کند متنوع است، اما در حالت ایده آل، مانند بسیاری از مناطق ساحلی و دلتا، خاک شکننده را که روی خاک رس سنگین پوشانده شده است، ترجیح می دهد.

شرایط آب و هوایی و روش کاشت و آماده سازی برنج

روش کاشت برنج

برنج همیشه از طریق بذر تکثیر می شود که ممکن است مستقیماً در مزرعه پخش یا حفاری شود یا این که نهال ها در نهالستان ها رشد کرده و پیوند زده شوند، کاشت مستقیم در خاک خشک یا گودالی انجام می شود، در خاک گودال، بذر های (از قبل جوانه زده) پخش می شوند، سطح آب در شرایط گرمسیری صفر تا پنج سانتی متر نگه داشته می شود، اما در مناطق معتدل بالاتر است.

در خاک خشک، بذر ها را پس از آماده سازی زمین کاشته و به آرامی توسط یک وسیله دندانی با خاک می پوشانند، جوانه زنی پس از باران های شدید مداوم اتفاق می افتد، در کشت برنج مرتفع، زمین در هوای خشک تهیه می ‌شود و با آمدن بارندگی، برنج پخش می ‌شود، برنج شناور در مناطقی که در معرض غرقاب عمیق است کشت می شود و بذر آن به صورت خشک یا مرطوب کاشته می شود.

آماده سازی زمین برای برنج

آماده سازی زمین، حتی در مناطق دشت، متفاوت است، زمین را می توان به روش های زیر آماده کرد:

خاک ورزی تالابی: این روش در اکثر کشور های استوایی آسیایی رایج است، این شامل خیساندن زمین است که در آن آب تا زمانی که خاک اشباع شود جذب می شود، شخم که عبارت است از شکستن و واژگونی اولیه خاک تا عمق ده الی بیست سانتی متری، با استفاده از گاو آهن چوبی یا آهنی سبک که توسط یک الی دو گاومیش یا گاو کشیده می شود، ترجیحاً در صورت وجود ده الی هفت سانتی متر آب انجام می شود.

روی زمین و دلخراشی که در طی آن کلوخه های بزرگ خاک شکسته و با آب پر می شود، پادلینگ به این دلیل مهم است که از دست دادن رطوبت با نفوذ، کنترل بهتر علف های هرز و سهولت پیوند را کاهش می دهد.

پتانسیل کم خاک غوطه ور به حفظ مواد مغذی محلول در آب کمک می کند، به تجمع آمونیوم کمک می کند، تثبیت بیولوژیکی نیتروژن را افزایش می دهد و دسترسی به فسفر، سیلیکون، آهن و منگنز را افزایش می دهد.

خاک ورزی دیم: زمین را در هوای خشک آماده می کنند و برنج را درست قبل از شروع بارندگی می کارند، این روش رشد اولیه محصول را از باران های موسمی اولیه امکان پذیر می کند.

نیاز های نیروی کار برای آماده سازی بستر بذر، آماده سازی زمین و نشاء کاهش می یابد و ساختار خاک برای استقرار توده محصول غیر برنج بهتر است، این روش دارای معایبی است: کنترل علف های هرز یک مشکل عمده است، تلفات نفوذ زیاد است و شانس تنش خشکی را بیشتر می کند و نیاز به کود اغلب بیشتر است، برای نگه داشتن آب در زمین و حفظ آن در عمق مورد نیاز، بسته بندی و صاف ضروری است، زمین توسط دسته های کانتور به مزارع تقسیم می شود که اندازه و شکل آن ها با توپوگرافی متفاوت است، دسته ها معمولاً از خاک رس، گل و علف های هرز ساخته می شوند که دارای دهانه های کنترل شده برای ورود و خروج آب هستند.

سوالات متداول

شرایط آب و هوایی برای کاشت برنج چگونه باید باشد؟

روش های کاشت برنج کدامند؟

آماده سازی برنج چگونه انجام می شود؟

جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با مشاوران ما در ارتباط باشید.

شرایط آب و هوایی و روش کاشت و آماده سازی برنج