اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۲

مقایسه برنج کهنه با نو

منظور از برنج نو و کهنه چیست؟

به برنجی که از مدت زمان برداشت و نگه داریش تا مرحله‌ی فروشش حداقل چهار تا شش ماه گذشته باشد، برنج کهنه گفته می‌ شود. برنج کهنه نهایتا تا یکسال در انبار نگه داری می شود که به آن برنج پارساله هم می گویند. برنج نو برخلاف این نوع مدت زمان برداشت تا فروشش کوتاه می باشد که به خاطر همین موضوع برنج نو یا تازه یا امساله نام گرفته است.

 

سوالات متداول

  • منظور از برنج نو و کهنه چیست؟
  • برنج نو بهتر است یا کهنه؟
  • چه عواملی در کهنه شدن برنج موثر می باشند؟
  • مدت زمان انبارمانی برنج چقد است؟
  • تشخیص برنج نو از کهنه چگونه انجام می شود؟

 

برنج نو بهتر است یا کهنه؟

همیشه می‌ گویند برنج کهنه بهتر از برنج نو است برای همین برنج‌ های قدیمی گران‌ تر از برنج‌ های محصول امسال هستند. علت این مساله نیز این است که برنج هم، مانند هر دانه دیگری در ابتدا مقداری آب دارد که پس از برداشت و خشک کردن آن، آب درونش تبخیر می‌ شود. وقتی دانه برنج خشک، سفت و فشرده باشد هنگام پختن به خود آب جذب می‌کند و حجمش اضافه می‌شود و به اصطلاح ری می‌ کند.

برنج نو رطوبت بیشتری دارد و طبخ آن کمی مشکل­ تر است و می­ تواند آشپزهای تازه­ کار را به دردسر بیندازد. بهتر است از برنج کهنه استفاده کنید. البته منظور از کهنگی آن نیست که چند سال از برداشت برنج گذشته باشد زیرا برنجی هم که خیلی کهنه باشد قطعا کیفیت و طعم خوبی نخواهد داشت.
مقایسه برنج کهنه با نو

 

چه عواملی در کهنه شدن برنج موثر می باشند؟

از جمله عوامل محیطی که می‌ تواند بر خصوصیات برنج در طول انبارمانی تاثیر گذار باشد دما، رطوبت ومدت زمان انبار مانی است.

رطوبت

گزارش شده است برنجی که با رطوبت اولیه دوازده درصد ذخیره می‌ شود نسبت به برنجی که با رطوبت اولیه پانزده الی هجده ‌درصد ذخیره می‌ شود بافت سخت‌ تری دارد. افزایش رطوبت، رسیدن برنج به ماکزیمم سختی را به تاخیر می‌اندازد.

دما

در آزمایشی تفاوت بین دو نمونه ذخیره شده برنج در دمای چهار و سی و هفت درجه بررسی شد و نتایج نشان می‌ دهد که ذخیره‌ سازی در دماهای بالاتر باعث افزایش جذب آب، کاهش پی اچ و کاهش تیرگی آب پخت می‌ شود. میزان ماده جامد باقی مانده در آب پخت هم در دمای بالاتر به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌ کند.

ذخیره‌ سازی برنج در دماهای بالاتر باعث افزایش جذب آب، کاهش پی اچ و کاهش تیرگی آب پخت آن می‌ شود.

مدت زمان انبارمانی

مدت زمان متوسط ذخیره‌ سازی برنج چهار تا شش ماه است. افزایش جذب آب برنج در مدت سال اول ذخیره‌ سازی بیشتر می‌ شود ولی اگر این مدت بیشتر از یک سال باشد جذب آب به تدریج شروع به کاهش می‌ کند.

تشخیص برنج نو از کهنه

مقایسه­‌ی بین برنج کهنه و تازه چندان کار سختی برای نیست و انتخاب نوع برنج بستگی به انتظاراتی دارد که شما از برنج دارید. اگر به بوی برنج بیشتر اهمیت می ­دهید و دوست دارید که یک برنج عطری درست کنید پس برنج نو برای شما بهتر است. زیرا برنج تازه نسبت به برنج کهنه عطر و بوی بیشتری دارد. اگر می­ خواهید برنج شما خوش پخت ­تر باشد و ری بیشتری داشته باشد از برنج کهنه استفاده کنید. امیدواریم مطالب این پست برای شما مفید واقع شود و برای خرید برنج خود از آن نهایت استفاده را ببرید.

 

برای خرید برنج کافی است با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس خاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۰۹۳۰۳۸۲۹۳۴۸

مقایسه برنج کهنه با نو