اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۲

نحوه پخت برنج

نحوه صحیح پخت برنج

پخت برنج از اساسی ترین معیارهای یک آشپز خوب است. پخت برنج یک دستی که نه شل باشد و نه سفت، از دغدغه های هر آشپزی می باشد. در این مطلب یاد می گیریم که چگونه یک برنج عالی طبخ نمایید.

پخت برنج یکی از مسئولیت های اولیه هر آشپزی است و هنوز بسیاری از آشپزهای حرفه ای را نیز به چالش می کشد. هدف، پخت برنجی است که نتیجه آن، برنج های بسیار نرم و قد کشیده شده است، هر یک از دانه ها به صورت مجزا بوده و خمیر نشده باشند.

از مقدار آب کافی استفاده کنید، حرارت را به آرامی به برنج منتقل نمایید، از دری که کاملا بر روی ظرف کیپ شده است استفاده نمایید و در انتها نیز به برنج اجازه خنک شدن بدهید. همزمان با قرار دادن برنج بر روی گرما، رطوبت در درون قابلمه گسترده شده و باعث شکل دهی به برنج در حال طبخ می شود.

انتخاب برنج مناسب و خرید برنج از مراکز معتبر نیز جز اولین نکات در طبخ این غذا محسوب می شود.

مرحله یک: شستشوی برنج و خیس دادن آن

ابتدا نسبت به شستشوی برنج باید اقدام نمود. این کار به دو دلیل انجام می شود:

در هنگام کندن پوست برنج و انتقال آن از یک مکان به مکان دیگر، گرد و خاک بر روی برنج می نشیند و شستشوی برنج، این امکان را می دهد که گرد و خاک از بین رود.

شستن برنج، نشاسته سطحی برنج را پاک می کند و موجب می شود که در هنگام دم کشیدن، برنج چسبندگی کمتری داشته باشد.

در بسیاری از مواقع می توانید برنج را بدون خیس دادن آن، طبخ نمایید. اما مخصوصا برای برنج های قدیمی تر پیشنهاد می گردد که حداقل به مدت سی دقیق برنج را خیس دهید. این کار موجب می شود که شکنندگی برنج کاهش یابد و برنج طبخ شده قد بلندتری داشته باشد.

نحوه پخت برنج

مرحله دوم: دم کردن برنج

برای پخت برنج روش های بسیاری وجود دارد، اما پختی که برای برنج و اصولا برنج های مرغوب پیشنهاد می شود روش جذب آب توسط برنج است.

در این روش، برنج خیس داده شده در مقداری از آب جوشانده شده و بعد از جذب آب توسط برنج، در برنج به همراه دم کنی گذاشته شده و منتظر می مانیم تا بخار به دام افتاده در قابلمه، فرایند طبخ را تکمیل نماید.

کلید اصلی این نوع طبخ مقدار آبی است که به برنج اضافه می نماییم و حرارتی است که به آن می دهیم است. معمولا یک تا یک و نیم برابر کاسه ای که برنج ریخته ایم می توانیم آب به قابلمه اضافه نماییم.

اما مقدار دقیق آب به آزمایش شما نیز وابسته است، چرا که آب در شهرهای مختلف دارای دما و سرعت تبخیر متفاوت می باشد. برنج قهوه ای به مقدار آب بیشتر و برنج های کوتاه تر به آب کمتری نیازمندند.

توجه داشته باشید که آب بیشتر موجب نرم تر شدن و قد کشیده تر شدن برنج می شود و برای خورشت مناسب تر است. آب کمتر موجب سفت تر یا اصطلاحا کال تر شدن برنج می شود و برای سالادهای برنج مناسب می باشد.

نکته مهم دیگر در این مرحله، انتخاب قابلمه مناسب است که موجب سوختن قسمت انتهایی یا ته دیگ برنج نشود.

همچنین در قابلمه نیز مهم است و در صورتی که قابلمه شما سوراخ بزرگی دارد و یا محکم جا نمی رود، می توانید از یک دم کنی استفاده کنید تا بخار در قابلمه به دام بیفتد.

مرحله سوم: استراحت دادن به برنج پخته شده

معمولا بعد از ده دقیقه آب برنج تمام می شود و بعد از گذاشتن دم کنی نیز نیاز است که بیست تا سی دقیقه برنج با حرارت کم بر روی اجاق قرار داشته باشد.

اگر بعد از گذشت این زمان و خاموش کردن اجاق، در برنج را به یکباره بردارید، متوجه می شوید که روی برنج بسیار عالی است، اما ته آن کمی خمیری و شل می باشد.

برای جلوگیری از به وجود آمدن این حالت، بعد از خاموش کردن اجاق در برنج را بر ندارید و تقریبا پانزده تا سی دقیقه بسته به حجم برنج، به آن استراحت دهید.

این زمان به برنج این اجازه را می دهد که به واسطه بخار موجود در قابلمه شکل بهتری پیدا کند و برنج ته قابلمه با سر آن یک دست شود. امیدواریم که به واسطه این راهنمای پخت برنج، غذاهای خوشمزه تری برای خود و خانواده تان آماده نمایید.

سوالات متداول

نحوه صحیح پخت برنج چگونه است؟

شستشوی برنج و خیس دادن آن برای چه منظور انجام می شود؟

چگونه برنج را دم می زنند؟

استراحت دادن به برنج پخته شده برای چه منظور انجام می شود؟

برای خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های با کیفیت با وب سایت افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

نحوه پخت برنج