فروردین ۲۶, ۱۴۰۲

همه چیز در مورد شرایط مناسب برای کشت برنج

شرایط مناسب برای کشت برنج

دما: میانگین دمای مورد نیاز برنج هنگام رشد باید بین بیست تا سی و هفت درجه سانتی گراد باشد. پایین بودن دما در اوایل فصل زراعی یا آبیاری مزرعه با آب سرد سبب می‌ شود که زمان رسیدن دانه‌ ها به تأخیر افتد. بالا بودن دما هم موجب کاهش تعداد سنبلچه‌ های بارور و وزن دانه‌ ها می‌ شود.

نور: نور هم یکی از عوامل موثر در رشد گیاه است. شدت نور در اوایل فصل زراعی شاید عامل محدود کننده‌ ای برای رشد برنج درجه یک به حساب آید. اما با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی، به ویژه موقع تشکیل خوشه، رقابت برای جذب نور بین بوته‌ ها افزایش می‌ یابد.

میزان رطوبت برای گلدهی

رطوبت: مناسب‌ ترین میزان رطوبت برای گلدهی گیاه برنج، هفتاد تا هشتاد درصد است. رطوبت کمتر از چهل درصد، عامل بازدارنده‌ ای برای گلدهی گیاه به‌ شمار می‌ رود. وزش باد و ریزش باران و تگرگ، در زمان گلدهی زیان بار است.

همچنین بارندگی موقع برداشت محصول هم عملیات مربوط به خشک شدن محصول را به تأخیر می‌ اندازد. برنج، کلاً گیاه آب دوستی به‌ شمار می‌ رود، ولی آبزی نیست. چون ریشه گیاهان آبزی قادر نیست که تارهای کشنده و ریشه‌ های فرعی تولید کند. در حالی که ریشه برنج هم تار کشنده و هم ریشه فرعی دارد.

آب: آب مورد نیاز برنج از سایر غلات بیشتر است. هشتاد درصد آب مورد نیاز محصول برنج تولید شده در جهان به ویژه در نقاط استوایی، از آب باران تأمین می‌ گردد. بیست درصد باقی‌ مانده را از آب رودخانه و آب چاه تأمین می‌ نمایند.

نتایج به دست آمده نشان داده که اگر دمای آب کمتر از نوزده درجه سانتی گراد باشد، زمان رسیدن دانه به تأخیر می‌ افتد. اگر هم از سی درجه بیشتر باشد، گسترش ریشه و میزان عملکرد گیاه برنج به دلیل محدود بودن اکسیژن موجود در آب، کم می‌ شود و بازدهی گیاه کاهش می‌ یابد.

تنوع خاک کشت برنج

برنج در خاک های مختلف، از فقیر تا غنی که تنها آب مورد نیاز گیاه تأمین باشد به عمل می‌ آید. البته مقدار آب مصرفی در خاک های سبک بیش از خاک های سنگین است. مناسب‌ ترین خاک برای کشت برنج، خاک رسی با لایه غیر قابل نفوذ در عمق پنجاه تا صد و پنجاه سانتی متری و همراه با مقدار زیادی مواد آلی است.

برنج اصولاً نسبت به شوری خاک و شوری آب مقاوم است. در صورتی که آب کافی برای شستشوی نمک خاک وجود داشته باشد، می‌ توان از برنج برای اصلاح خاک های شور استفاده نمود.

همه چیز در مورد شرایط مناسب برای کشت برنج

ادوات نشاکار

نشاکار های صیفی جات ماشین آلات یا ادواتی هستند که نشاء گیاهان را به صورت مکانیزه (اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک) به زمین منتقل می‌ کنند. دقت بالای کاشت نشاء ها چه در عمق و چه در فواصل بین ردیف‌ ها و همچنین سرعت انتقال آن ها به خاک سبب افزایش عملکرد و نیز کاهش چشمگیر هزینه‌ های کارگری می‌ گردد.

یکی از پارامتر های مهم در انتخاب نشاکارها (نشاکار های چند ردیفه) فواصل بین ردیف‌ ها می‌ باشد. به طوری که دستیابی به حداقل فاصله بین ردیف‌ ها همواره به عنوان یکی از محدودیت‌ های تولید مطرح می‌ باشد. پارامتر دوم راندمان دستگاه یا تعداد نشاء های کاشته شده در هر ساعت می‌ باشد. در نشاکار های دارای موزع گردان، تعداد فنجان‌ ها یا حفره‌ های روی موزع اهمیت بسیاری در سرعت کار دستگاه دارد.

به طوری که موزع‌ هایی که دارای شش یا هشت حفره می‌ باشند، علاوه بر سرعت کمتر نسبت به موزع‌ های دوازده تایی، گاهی در مواردی که فواصل کم کاشت روی ردیف (حدود سی الی چهل سانتی متر) مورد نیاز می‌ باشد، سبب اختلال در حرکت تراکتور می‌ گردند به طوری که تراکتور مدام می‌ بایست در حالت نیم کلاچ حرکت کند تا سرعت حرکت دستگاه و به تبع آن سرعت چرخش موزع کاهش یافته و اپراتور دستگاه نشاکار فرصت انداختن نشاها را در داخل فنجان‌ ها داشته باشد.

پارامتر دیگر، جهت حرکت نشاکار می‌ باشد. نشاکار هایی که خلاف جهت حرکت تراکتور، حرکت می‌ کنند، امکان رویت مزرعه و چگونگی کاشت را به اپراتور می‌ دهند تا در صورت لزوم تغییرات لازم را در تنظیمات نشاکار اعمال نماید.

سوالات متداول

شرایط مناسب برای کشت برنج شامل چه مواردی می شود؟

دما برای کشت برنج باید چگونه باشد؟

آب برای کشت برنج باید چگونه باشد؟

نور برای کشت برنج باید چگونه باشد؟

برای خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های با کیفیت کافی است با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، برای اطلاعات بیشتر با شماره های سایت در تماس باشید.

همه چیز در مورد شرایط مناسب برای کشت برنج