فروردین ۲۳, ۱۴۰۲

کاربرد های غذایی بالقوه روغن خوراکی

خواص فیزیکی روغن

خواص فیزیکی، عملکردی و تغذیه ای منحصر به فرد ارگانوژل های روغن خوراکی، توجه صنایع غذایی و دارویی را به خود جلب کرده است، این ارگانوژل ‌ها پس از مونتاژ مولکول ‌های کوچک سورفکتانت مانند در الیاف کریستالی، گاهی اوقات صد ها میکرومتر، تشکیل می ‌شوند که در نهایت منجر به ژل شدن روغن می ‌شود.

قابلیت سیستم های ارگانوژلاتور در ساختار و بی حرکت کردن تری اسیل گلیسرول های مایع در غلظت های بسیار کم دو درصد است که می تواند برای اهداف مختلف در محصولات غذایی، از ساخت اسپرد گرفته تا حل شدن، تثبیت و تحویل مورد استفاده قرار گیرد.

از مواد مغذی محلول در چربی هدف از این بررسی، تشریح کاربرد های بالقوه ارگانوژل ‌های روغن خوراکی و خلاصه کردن کار هایی است که برای ارزیابی عملکرد ارگانوژل‌ کننده‌ ها در سیستم‌ های غذایی انجام شده است.

کاربرد های عمومی روغن

روغن را می توان به عنوان یک مایع آلی که درون یک شبکه ژل سه بعدی قابل برگشت حرارتی به دام افتاده تعریف کرد این شبکه ژل از خود آرایی غلظت نسبتاً کم مولکول های ارگانوژلاتور تشکیل می شود.

که اغلب ترکیباتی با وزن مولکولی کم هستند که قادر به ژل کردن حلال های آلی هستند، حلال ‌های آلی را می‌ توان در غلظت ‌های ژل‌ کننده‌ی ارگانوژل‌ کننده‌ای به اندازه نیم درصد وزنی ژل کرد.

پیشنهاد شده است که ظرفیت اتصال روغن ژلاتور های آلی با وزن مولکولی کم ممکن است برای جلوگیری از مهاجرت روغن بین فاز های حاوی لیپید محصولات غذایی کامپوزیتی مفید باشد، با وجود این پتانسیل، مطالعات بسیار کمی در مورد اثرات تحرک نفت و مهاجرت بر روی سیستم های غذایی انجام شده است، اخیرا، تحقیقاتی را در مورد تحرک روغن کانولا ژل شده با متفاوت انجام شده است.

سرعت آزاد شدن مواد مغذی از مواد غذایی و فراهمی زیستی آن ها هر دو ملاحظات بسیار مهمی در توسعه محصولات غذایی با ارزش افزوده و مواد مغذی (غذا های مفید فیزیولوژیکی که از بیماری ‌های مزمن محافظت می‌ کنند) است.

به جای اینکه ترکیب زیست فعال به طور کامل پس از مصرف خوراکی حل شود و بلافاصله در دسترس زیستی قرار گیرد، اغلب مطلوب است که سرعت انتشار آن در جریان خون کنترل شود.

با توجه به ماهیت آمفی‌ فیلیک برخی از مولکول ‌های ارگانوژل‌ کننده روغن خوراکی با وزن مولکولی کم، پیشنهاد شده است که ممکن است بتوانند به طور همزمان ساختاری را به امولسیون‌ های آب در روغن بدهند.

به عبارت دیگر، ممکن است بتوان قطرات آب را در یک فاز روغنی ژل شده پیوسته بی حرکت کرد، با فرمولاسیون و شرایط فرآوری مناسب، امولسیون های ژل آلی ممکن است به عنوان پخش کننده های کم چرب یا برای کنترل انتشار مواد زیست فعال آبدوست و آبگریز کاربرد داشته باشند.

کاربرد های غذایی بالقوه روغن خوراکی

در مورد روغن خوراکی چه می دانید؟

روغن های خوراکی شامل تری گلیسیرید هایی هستند که از دانه های روغنی یا میوه هایی مانند آفتابگردان، نخل، زیتون، سویا، کلزا، کاکائو و بسیاری دیگر استخراج می شوند.

آن ها منشا اولیه چربی های غیر اشباع و ویتامین ها به ویژه ویتامین ای در رژیم غذایی افراد هستند، روغن های خوراکی در معرض خطر تقلب عمدی (مانند شرایط نامناسب نگهداری) و غیر عمدی قرار دارند، بنابراین توجه به ایمنی، سلامت و تقلب در آن ها ضروری است.

به طور کلی، این ارزیابی می تواند مخرب یا غیر مخرب باشد، روش های متعددی برای ارزیابی کیفیت روغن های خوراکی وجود دارد که شامل آنالیز حسی، آنالیز شیمیایی، کروماتوگرافی، اولتراسوند و غیره می باشد.

روش اولتراسونیک روشی غیر مخرب و همچنین سریع، دقیق، ارزان، قابل تکرار، قابل حمل و ساده است، ترکیب سونوگرافی با سایر تکنیک ‌ها مانند بینی الکترونیکی، زبان الکترونیکی، اثر انگشت طیف‌ سنجی مرئی، توصیفگر های شیمیایی، طیف‌ سنجی رامان، مادون قرمز میانی و بینایی ماشین، ارزیابی کیفیت و دقت تشخیص را بهبود می‌ بخشد، این بررسی ایده اولتراسوند و آخرین دانش کاربرد آن با سایر تکنیک‌ های ارزیابی روغن‌ های خوراکی را خلاصه می ‌کند.

روغن خوراکی چوبی به دلیل کیفیت بالا و خواص سالمی که دارد نقش مهمی در زندگی مردم دارد تا به یکی از محبوب ترین و گران ترین روغن های خوراکی در بازار تبدیل شود.

بیشتر مستعد تقلب با سایر روغن های ارزان تر توسط این معامله گران بی وجدان برای سود بالا است، بنابراین، یک تکنیک سریع، شهودی و غیر مخرب برای احراز هویت روغن خوراکی چوبی باید ایجاد شود.

روش های سنتی تعیین فعلی برای تشخیص روغن خوراکی چوبی خسته کننده و مخرب هستند، طیف ‌سنجی فلورسانس دارای مزایای آنالیز سریع، سبز، چند حالته و کم‌ هزینه است به محض اینکه بتوان از یک روش غیر مخرب برای تجزیه و تحلیل کیفیت روغن خوراکی چوبی در علوم کشاورزی استفاده کرد.

می توان از آن برای تشخیص اصالت روغن خوراکی چوبی با ترکیب طیف سنجی فلورسانس و شیمی سنجی استفاده کرد، با این حال، تا جایی که می دانیم، یک بررسی جامع در مورد طیف سنجی فلورسانس برای کیفیت روغن خوراکی چوبی هنوز منتشر شده است.

در این بررسی، عوامل مؤثر بر فلورسانس روغن خوراکی چوبی، شامل ارقام، فن ‌آوری‌ های استخراج و منشأ جغرافیایی مورد تأکید قرار گرفته و کاربرد های طیف‌ سنجی فلورسانس در کنترل کیفیت و قابلیت ردیابی منشاء جغرافیایی روغن خوراکی چوبی را برجسته کرده‌اند.

علاوه بر این، استفاده از فناوری تصویر برداری انتقال فلورسانس در روغن خوراکی چوبی مورد توجه قرار گرفته است، در آینده، طیف ‌سنجی فلورسانس می ‌تواند در تشخیص سریع و تشخیص آنلاین مواد خطرناک در روغن خوراکی چوبی با توسعه دستگاه‌ های قابل حمل استفاده شود.

کیفیت روغن خوراکی چوبی تحت تأثیر عوامل زیادی به ویژه ارقام منشاء جغرافیایی و فن آوری های استخراج قرار گرفت، و همکاران، کنترل کیفیت روغن خوراکی چوبی که از ارقام مختلف برای پرورش مصنوعی با تکنولوژی پرورش هیبرید معرفی شده است بسیار دشوار است. علاوه بر این، محتوای اسید چرب و عناصر غذایی همان ارقام بود.

طریقه صادرات و واردات

واردات روغن خوراکی چالش ها و مشکلات زیادی را برای تولید کنندگان داخلی ایجاد کرده است محدودیت تولید داخل برای دانه های روغنی و تولید روغن خوراکی بسیار مفید است اما متاسفانه واردات روغن این بخش از  اقتصاد کشور را هم بی نظم کرده است.

وقتی حجم روغن وارداتی خوراکی افزایش یابد می توان امید داشت که قیمت این محصولات ارزان تر از روغن های خوراکی تولید داخل خواهد بود و این یعنی مصرف کننده ها از روغن وارداتی، استقبال بیشتری خواهد کرد.

سوالات متداول

خواص فیزیکی روغن کدامند؟

کاربرد های عمومی روغن چیست؟

در مورد روغن خوراکی چه می دانید؟

جهت خرید و فروش انواع روغن های باکیفیت با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

کاربرد های غذایی بالقوه روغن خوراکی