اردیبهشت ۸, ۱۴۰۲

اجزای مختلف برنج و مراحل تبدیل برنج + خرید برنج با کیفیت

اجزای مختلف برنج

قسمت های مختلف دانه برنج از سطحی ترین لایه تا داخل آن به ترتیب زیر می باشد:

ریشک

به صورت زائده سوزنی شکل در قسمت بالا یا راست دانه قرار دارد برخی از انواع دانه های برنج نیز فاقد ریشک می باشد.

 پوسته

محافظ خارجی دانه که در طرفین از دو قسمت لماو پالئا، در پایین گلوم های عقیم شده یا گلوم و گلوملرا در بر گرفته، که این بخش توسط دنبالچه به خوشه متصل است. پوسته در انواع برنج ها شانزده تا بیست و چهار درصد وزن شلتوک را تشکیل داده و در آن  چهل درصد سلولزو بالاترین میزان مواد را در خاکستر بسیلس به صورت اکسید سیلسیم به نسبت نود و پنج درصد دارا می باشد. رطوبت پوسته پایین تر از قسمت های داخلی دانه و فاقد رطوبت قابل جذب است.

 سبوس

 صورت قشری قهوه ای رنگ روی آندوسپرم قرار گرفته و به قسمت های مختلف شامل برون بر، میان بر، درون بر و پوست تقسیم می گردد.

 اندوسپرم برنج

قسمت اصلی برنج را تشکیل و از لایه ای بنام الرئون پوشیده که مملو از مواد پروتئینی است.

جنین

در هنگام جوانه زدن، تشکیل ریشه اولیه را داده و موجب تشکیل ساقه اولیه می گردد و سایر ترکیبات مختلف دانه برنج شامل آب (حدود ده درصد)، قند (دو تا سه درصد) مواد از ته (یک تا دو درصد) بر سلولز و همی سلولز (چهار تا پنج درصد) و انواع ویتامین ب یک، ب دو، ب سه و مواد معدنی ( پتاسیم، منیزیم، آهن، اسید فسفریک) می باشد.

اجزای مختلف برنج و مراحل تبدیل برنج + خرید برنج با کیفیت

مراحل تبدیل برنج

برای تبدیل شلتوک به برنج سفید مراحل مختلفی وجود دارد. نوع ماشین ها، تعداد و نحوه استقرار آن ها در خط تبدیل شلتوک به برنج در مناطق مختلف با توجه به شرایط و امکانات و سطح فناوری هر منطقه متفاوت می باشد.

ولی صرف نظر از نوع ماشین های مورد استفاده، روند تقریباً یکسانی در عملیات تبدیل در سیستم های مختلف وجود دارد.

شلتوک ابتدا با خشک کن و یا در آفتاب خشک می شود. سپس عمل پوست کنی و سفید کردن و همچنین درجه بندی صورت می گیرد. نوع سیستم تبدیل مورد استفاده در کشورهای مختلف متفاوت است و همچنین ممکن است یک سری دستگاه های اضافی دیگر برای کامل کردن خط تبدیل برنج در کارخانه های شالیکوبی در نظر گرفته شود.

 خرید برنج

برنج غذای اصلی تقریبا نیمی از مردم دنیاست. خواص تغذیه ای فراوانی دارد این دانه های سفید، جز گروه غذایی غلات هستند و شامل قندهای پیچیده می شوند که به تدریج در بدن آزاد شده و نیازهای بدن را تامین می کند.

معمولا در یک وعده غذایی از برنج استفاده می شود ولی انتخاب نوع برنج بستگی به میزان هزینه و میزان علاقه افراد می باشد برخی از خانواده ها برنج های دانه بلند خارجی را مصرف می نمایند که هزینه کمتری دارد و دانه ان قد می کشد. برخی از خانواده ها ترجیح می دهند برنج با کیفیت خریداری نمایند.

انتخاب نوع برنج

انتخاب نوع برنج به افراد بستگی دارد. برنج های خارجی که در آن ها برنج تقلبی نیز دیده شده است را نمی توان با اطمینان خریداری نمود. زیرا درباره نحوه کشت آن ها اطلاعی در دست نیست. قیمت آن ها نیز از برنج های با کیفیت کمتر می باشد. ولی برنج های با کیفیت در بهترین مناطق آب و هوایی و برخی مناطق خاص کشت می شود که دارای آب و هوای بسیار عالی می باشد. نوع بذر، آب و هوا و خاک مناسب و همچنین نور در رشد برنج بسیار تاثیر گذار است.

سوالات متداول

اجزای مختلف برنج کدامند؟

مراحل تبدیل برنج چیست؟

انتخاب برنج با کیفیت چگونه انجام می شود؟

جهت خرید و فروش انواع برنج های با کیفیت کافی است با شماره های درج شده در وب سایت افضل تجارت ایرانیان تماس گرفته و با مشاوران ما همراه باشید.

اجزای مختلف برنج و مراحل تبدیل برنج + خرید برنج با کیفیت