اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۲

برنج دودی چیست؟ + خواص و مضرات

برنج دودی چیست؟ + خواص و مضرات

فلسفه برنج دودی به این شرح است که در گذشته با کمبود امکانات انسان نمی توانستند مواد غذایی نظیر برنج و گوشت را برای مدت زمان طولانی نگهداری کنند.

از این رو مجبور بودند از دودی کردن برنج استفاده کنند. در واقع دود حاصل از سوختن چوب دو هزار نوع مواد شیمیایی دارد که باعث میکروب زدایی و نابودی فارچ های موجود در برنج می شود.

به همین علت استفاده از برنج دودی در قدیم رواج داشته است. اما در حال حاضر دودی کردن برنج برای نگه داشتن آن معنی ندارد و به راحتی می توان از قرص برنج استفاده کرد و تنها علت خرید برنج دودی به دلیل تنوع ذائقه و طعم مطبوعی است که دارد.

بعضی از افراد تصور می کنند برنج های دودی نوع خاصی از برنج هاست که با کاشت بذر آن تولید می شود اما برنج دودی همان برنج سفید است که طی فرآیند دودی کردن به برنج دودی تبدیل می شوند.

تنها تفاوت برنج دودی با برنج های سفید و معمولی رنگ تیره تر آن و عطر دود دانه های خام است. مصرف برنج دودی به صورت خالص بین مردم معمول است اما گاهی افراد این برنج را با انواع برنج عطری مخلوط می نمایند.

 

سوالات متداول

  • برنج دودی چیست؟
  • طرز تهیه برنج دودی چیست؟
  • خواص برنج دودی کدامند؟
  • مضرات برنج دودی چیست؟
  • قیمت برنج دودی چند است؟
  • از کجا خرید برنج دودی بخریم؟

 

طرز تهیه برنج دودی

طرز تهیه برنج دودی به این صورت است که شالی ها را قبل از بردن به کارخانه شالیکوبی در اتاقک دودی آویزان می کنند.

دود لازم برای تهیه برنج دودی از سوختن چوب های درختان تولید می شود. پس از قراردادن برنج در اتاقک دود، شالی به کارخانه شالیکوبی می رود و شلتوک ها از دانه های برنج جدا می شود.

خواص برنج دودی

برنج های دودی با توجه به محل کشت خود فواید زیادی دارند که در ادامه به چند خواص برنج دودی اشاره می کنیم:

۱. برنج دودی اشتها آور است.

برنج دودی با عطر و طعم فوق العاده ای که دارد باعث افزایش اشتها می شود.

۲. برنج دودی باعث تقویت استخوان های می شود.

برنج دودی علاوه بر خواص برنج، منبع خوبی از آهنریال فیبر و کلسیم است که باعث محکم شدن استخوان ها می شود.

۳. برنج دودی فشار خون را کنترل می کند.

سدیم موجود در برنج های دودی باعث کنترل فشار خون می شود.

۴. برنج دودی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

برنج دودی سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت بدن مخصوصا در بانوان می شود.

۵. برنج دودی قند خون را تنظیم می کند.

برنج دودی حاوی فیبر های نامحلول است که به کنترل قند خون کمک می کند.

برنج دودی چیست؟ + خواص و مضرات

مضرات برنج دودی

فراموش نکنید ترکیبات سرطان زا فقط در برنج یا محصولات دودی وجود ندارند. در زندگی امروزی در آب و هوایی که می نوشیم و استشمام می کنیم، در سایر غذاهایی که می خوریم و حتی در ظروفی که در آن ها غذا طبخ می کنیم نیز گفته می شود ترکیبات سرطان زا به وفور یافت می شوند. طبیعتا نمی توان ننوشید و تنفس نکرد و به خود سخت گرفت.

بنابراین همان گونه که گفتیم مصرف زیاد میوه و سبزی به خنثی شدن این ترکیبات مضر بسیار کمک می کند و همچنین نکنه‌ی مهم این که پیشنهاد می شود برنج دودی را از تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر تهیه کنید.

برنج دودی در طب سنتی

از منظره طب سنتی برنج‌ دودی محصولی است که با مصرف آن می‌ توان بر بسیاری از مشکلات گوارشی غلبه کرد به شرط آن که از ماده سوختنی که برای دودی کردن آن استفاده می شود و نحوه صحیح مصرف آن مطلع بود. به عنوان مثال مصرف این نوع برنج برای درمان و مشکلات گوارشی و رفع کم اشتهایی توصیه می شود.

قیمت برنج دودی

همانطور که در بالا اشاره شد، برنج دودی از بذر آن کشت نمی شود بلکه برنج دودی حاصل دودی کردن برنج های عطری است.

برنج های دودی مانند برنج های سفید با توجه به محل کشت، انواعی دارد که همین موضوع باعث تفاوت قیمت برنج دودی شده است.

خرید برنج دودی

برای خرید برنج دودی می توانید از فروشندگان محلی خرید کنید. اگر به این فروشندگان دسترسی ندارید، خرید اینترنتی برنج دودی بهترین راه است.

برنج دودی باید با چوب های خالص دود داه شود و نه پلاستیک و چوب های رنگ شده. بنابراین برای خرید برنج دودی باید از فروشندگان معتبر و برندهای شناخته شده اقدام کنید.

 

جهت خرید و فروش، واردات و صادرات انواع برنج های ایرانی و خارجی با کیفیت همراه افضل تجارت ایرانیان باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۰۹۳۰۳۸۲۹۳۴۸

برنج دودی چیست؟ + خواص و مضرات