فروردین ۱۹, ۱۴۰۲

توضیح، اطلاعات و کاربرد های قند در زندگی روزمره

قند چیست؟

قند ماده جامدی است که به شکل یک بلوک جامد به جای یک ماده دانه ‌بندی شده به دست می ‌آید، در اوایل قرن بیستم، عمده قند موجود در بازار به دلایل مختلف به شکل دایره بود، چندین تولید کننده قند به تولید خود به عنوان یک ماده نو ستالژی ادامه می دادند و امروزه در کشور های در حال توسعه همچنان تولید قند بسیار رایج است.

برای انتقال قند، تولید کنندگان قند، شربت قند داغ را در قالبی که به شکل مخروط یا نان که کله قند نام دارد، می ‌ریزند، وقتی قند خنک شد، می توان آن را برای حمل و نقل و در نهایت فروش بسته بندی کرد.

مزیت این شکل این است که حمل و نقل آن آسان است، زیرا حمل کردن بلوک های قند بسیار کمتر از قند دانه ریز است، تولید کنندگان نیز بدیهی است که نیازی به نگرانی در مورد کلوخه شدن ندارند.

از لحاظ تاریخی، مردم از ابزار هایی به نام قند شکن برای شکستن کله های قند استفاده می کردند تا بتوانند از آن در پخت و پز و پخت استفاده کنند.

به دلیل دشواری بدست آوردن اندازه گیری های دقیق، قند به ویژه برای مردم آزار دهنده بود، همچنین باید کاملاً شکسته می شد تا در محصولات پخته شده و سایر غذا ها انباشته نشود.

اکثر قند های موجود در بازار امروز با فعالیت های کم تهیه می شوند، اما از نظر فنی، هر نوع قندی می تواند در غذا پر کاربرد باشد، از قند سفید بسیار تصفیه شده تا شکر، نسخه قوی قند معروف به پیلونسیلو معمولا با انرژی کمی درست می شود و به راحتی در بازار های جهان موجود است.

تفاوت عمده بین قند و شکر دانه ای، به غیر از شیرینی، میزان رطوبت آن است، قند دارای رطوبت طبیعی بیشتری است، که به نوبه خود می تواند نقش بسیار مهمی در مزه داشته باشد، جایی که رطوبت حیاتی می شود.

قند و شکر از جمله مواد خوراکی هستند که بسیاری از ما بدون اینکه از آسیب های بی ‌شمار آن ها اطلاع داشته باشیم، به روش بی‌ رویه و روزانه از آن ها مصرف می ‌کنیم.

دیابت، بیماری قلبی، چاقی، اختلال در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قند خون، پوسیدگی دندان و سوء تغذیه، کم شدن عمر افراد تا بیست سال غیره تنها گوشه ‌ای از این آسیب ها می ‌باشند.

جدیدا پژوهشگران تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند که نتایج جذابی به همراه داشته است، آن ها بر این باورند هستند که در هنگام مصرف شیرینی بخشی از مغز فعال شده و طلب شیرینی دوباره می ‌کند، این همان قسمتی است که با مصرف مواد مخدر فعال می‌ شود و مواد مخدر زیاد تری طلب می‌ کند بنابراین می ‌توان نتیجه گرفت که امکان دارد مصرف شیرینی اعتیادآور نیز باشد.

توضیح، اطلاعات و کاربرد های قند در زندگی روزمره

قند در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

قند یک فرآورده‌‌ی صنعتی حاصل از گیاه چغندر است که از ترکیب شیمیایی ساکارز به وجود آمده است، تصوری که معمولا مردم از قند در ذهن دارند، مکعب ‌های کوچک سفیدی هستند که در بازار موجود است.

اما آیا قند ها فقط این مکعب ‌هایی هستند که ما به همراه چای می ‌خوریم؟

پاسخ این سوال یقینا منفی است زمانی که متخصصان تغذیه در مورد قند و شیرینی بحث می ‌کنند، به معنی هر نوع شیرین ‌کننده‌‌ی کالری‌ داری است که به انواع و اقسام غذا ها و مواد غذایی افزوده می ‌شود.

نوشیدنی ‌های ساده که به صورت عادی مانند سودا، لیموناد، چای یخ‌ زده، آب‌ میوه‌ ها و بسیاری از نوشیدنی ‌های ورزشی و انرژی‌ ساز، مصرف می‌ کنیم توسط قند یا شکر مصنوعی با فروکتوز بالا شیرین شده‌اند.

انواع و اقسام بستنی، کیک و کلوچه، بیسکوییت، شکلات و شیرینی، حلوا، شله زرد و غیره همه جزو مواد غذایی حاوی قند افزودنی هستند.

از یاد نبرید که که بسیاری از این مواد غذایی به صورت رژیمی نیز در بازار وجود دارند که در آن ها از مواد شیرین‌ کننده‌‌ی بدون کالری مانند آسپارتام یا سوکرالوز استفاده شده است.

خوردن قند چاق می کند؟

همانطور که می ‌دانید قند تولید انرژی می‌ کند اما این کار را بدون اضافه کردن هر گونه مواد معدنی در بدن اعمال می کند، پس خوردن مقدار کمی از قند برای تولید انرژی مشکلی ندارد اما خبر بد این هست که مصرف افراطی قند منجر به اضافه وزن می ‌شود.

بعضی از مواد غذایی با برچسب مارک خود، به بازار عرضه شده‌اند که این تصویر را برای عموم مردم ایجاد می ‌کنند که محصول سالم ‌تری هستند اما مشاهده علمی نشان می ‌دهد که هیچ مدرک معتبری برای ثابت کردن این مساله وجود ندارد و مارک قند معمولی هر دو از یک ترکیب شیمیایی گلوکز و فروکتوز ساخته شده‌اند و تاثیر مشابه‌ای بر بدن انسان دارند.

قند های طبیعی کدام هستند؟

میوه‌ ها و آب‌ میوه ‌های معمولی به طور طبیعی شیرین هستند ولی هیچ‌ گونه شکر مصنوعی افزودنی ندارند، آگاه باشید که آب ‌میوه‌ی بدون شکر باید صد در صد طبیعی باشند.

همچنین امکان دارد این نوشیدنی ‌ها کالری مشابه آب‌ میوه‌ های غیر طبیعی داشته باشند ولی مواد معدنی موجود در آن ها، موردی است که بدن شما به آن نیاز دارد.

برای نمونه عسل یک شکر طبیعی است که به جای به دست آمدن از چغندر، توسط زنبور ها ساخته می ‌شود، به علت شباهت بسیار زیاد عسل به شکر یا قند از آن در مواد غذایی گوناگون به جای شکر استفاده می ‌شود، البته که به همین دلیل، نباید در مصرف آن در رژیم غذایی نیز زیاده ‌روی کرد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاوه بر آگاهی به تمام آسیب های قند، هنوز نمی ‌توانید از آن دل بکنید باید به شما گفت که حداکثر کاری که می ‌توانید انجام دهید، شمردن کالری‌ هایی است که در طی روز مصرف می ‌کنید.

حداقل کالری که می ‌توانید در طول روز به مواد قندی اختصاص دهید بین صد تا دویست کالری است، این کار را می ‌توانید به کمک اپلیکیشن نیز برای خود راحت ‌تر کنید، همچنین می ‌توانید با شرکت در چالش بیست و یک روز فاقد قند کرفس، یک تجربه از زندگی بدون قند در زمان کوتاه را پشت سر بگذارید.

سوالات متداول

قند چیست؟

قند در کدام مواد غذایی وجود دارد؟

خوردن قند آدم را چاق می کند؟

قند های طبیعی کدام هستند؟

جهت خرید و فروش، واردات صادرات قندهای با کیفیت کافی است با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در ارتباط باشید.

توضیح، اطلاعات و کاربرد های قند در زندگی روزمره