فروردین ۲۲, ۱۴۰۲

معرفی و طریقه صادرات و واردات روغن خوراکی

روغن خوراکی

روغن خوراکی یک مایع چرب است که به طور فیزیکی از چندین سبزیجات و همچنین برخی از بافت ‌های حیوانی استخراج می‌ شود، روغن خوراکی هم از نظر طعم و هم از نظر خواص سلامتی، به ‌ویژه دسته فوق بکر، که به صورت مکانیکی از زیتون استخراج می ‌شود بسیار پر کاربرد است.

اکسیداسیون روغن های خوراکی

روغن های خوراکی از حدود نود و شش درصد تری اسیل گلیسرید تشکیل شده اند که از اسید های چرب مختلف تشکیل شده اند، برخی دیگر از ترکیبات یا گروه ‌هایی از ترکیبات مانند اسید های چرب آزاد، فسفولیپید ها، فیتواسترول ‌ها، توکوفرول‌ ها، سایر آنتی ‌اکسیدان ‌ها یا موم ‌ها نیز یافت می‌ شوند.

اسید های چرب، آزاد یا متصل به گلیسرول، مستعد فرآیند های اکسیداتیو هستند که منجر به تولید طیف وسیعی از محصولات تخریب فرار و غیر فرار می شود.

بنابراین یکی از چالش های اصلی صنعت فرآوری روغن، حفظ کیفیت بالای محصول پس از فرآوری تا زمان استفاده توسط مصرف کننده است، با این حال، پایداری اکسیداتیو روغن های خوراکی نه تنها به شرایط در حین ذخیره سازی بستگی دارد، بلکه به تاریخچه مواد خام و مراحل فرآوری مربوطه نیز بستگی دارد.

فرآیند های اکسیداسیون نقش مهمی در تخریب چربی ها و روغن ها با ترشیدگی به عنوان اثر اصلی دارند، مشخص ترین تغییراتی که در طی فرآیند اکسیداسیون بیشتر و بیشتر آشکار می شود، ایجاد طعم و بوی نامطبوع است، اما تغییراتی در رنگ، ویسکوزیته، چگالی و حلالیت نیز رخ می دهد.

عواقب بیشتر شامل از دست دادن اسید های چرب ضروری، تخریب ویتامین ها و پرو ویتامین ها و تشکیل ترکیبات با بو می باشد، این تغییرات به شدت بر ارزش غذایی و کیفیت حسی روغن های خوراکی تأثیر می گذارد، مرحله اولیه فرآیند اکسیداسیون هیدروپراکسید ها را تولید می کند.

با تجزیه این هیدروپراکسید ها، ترکیباتی تشکیل می شوند که پتانسیل سم شناسی خاصی در غلظت های بالا تر دارند، محصولات فرآیند اکسیداسیون می توانند با سایر مواد غذایی ترکیبی پیچیده مانند اسید های آمینه یا پروتئین ها واکنش دهند و در نتیجه بافت یا رنگ آن ها تغییر کند، بنابراین اکسیداسیون از نظر خوش طعم بودن، سمیت و ارزش غذایی روغن های خوراکی بسیار مهم است.

روغن های خوراکی عمدتاً قبل از مصرف تصفیه می شوند تا طعم حاصل از نظر حسی خنثی باشد، حتی آثار بسیار کوچکی از محصولات فرار به راحتی توسط مصرف کننده درک می شود.

در بسیاری از کشور های اروپایی و آسیایی، مصرف ‌کنندگان روغن ‌های بدون طعم را ترجیح می ‌دهند، در حالی که در برخی از کشور های اروپایی، آسیایی و آفریقایی، طعم‌ های طبیعی ضعیف روغنی، مغزی یا کره‌ای قابل تحمل و اغلب حتی مورد نیاز است.

روغن های تولید شده از دانه هایی که لیپید ها توسط لیپوکسیژناز ها مورد حمله قرار می گیرند حاوی آثاری از محصولات اکسید شده هستند و فقط به سختی تصفیه می شوند.

همچنین در هنگام ذخیره سازی به راحتی فاسد می شوند، برخلاف روغن ‌های تصفیه ‌شده، روغن‌ های زیتون بکر و برخی دیگر از روغن‌ های بکر حاوی محصولات اکسیداسیون فرار در مقادیر کم هستند که طعم گیاهی خاصی را به روغن زیتون و یا طعم ضعیف گردو را به روغن آفتابگردان می ‌دهند.

روغن ‌های خوراکی در زمان ذخیره ‌سازی فاسد می ‌شوند، نوع بد طعم آن بسته به ترکیب اسید های چرب آن ‌ها (مثلاً ممکن است در روغن‌ های حاوی اسید لینولنیک، مانند روغن کلزا، رنگ‌آمیز و ماهی ‌دار شود) و وجود اجزای جزئی (مثلاً).

در روغن سویای تغییر طعم، تولید کنندگان روغن های خوراکی سعی می کنند با تکنیک های مختلف از جمله افزودن آنتی اکسیدان ها ماندگاری روغن های خوراکی را افزایش دهند، وجود آنتی اکسیدان های طبیعی همیشه باید در نظر گرفته شود، زمانی که سطوح مناسب آنتی اکسیدان های اضافه شده در نظر گرفته شود.

معرفی و طریقه صادرات و واردات روغن خوراکی

طریقه واردات و صادرات

صادرات واردات کالا از جمله مهم ‌ترین کار ها برای ارتباط بین کشور های دنیا است، این کار کمک می‌ کند یک بازار بین المللی در سراسر دنیا شکل گرفته و کالا و محصولات تولیدی در سراسر دنیا مورد استفاده قرار بگیرند.

بیشترین میزان واردات روغن مربوط به روغن ‌های گیاهی است، بسیاری از این روغن ‌ها به صورت تراریخته بوده و آسیب‌ های بسیاری برای مصرف کننده به همراه دارد.

روغن ‌های تراریخته به روغن ‌هایی گفته می ‌شود که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌ اند، این گونه روغن ‌ها برای سلامتی انسان ‌ها مضر هستند، به همین دلیل قبل از واردات این محصول باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آمار واردات روغن نشان می ‌دهد در سال ‌های گذشته افراد، بازرگانان و شرکت ‌های بسیار زیادی در زمینه واردات محصولات روغنی فعالیت می ‌کنند.

طبق بررسی ‌های انجام شده میزان واردات این محصول در سال حدود هشت صد هزار تن برآورد شده که به صورت روغن خام بوده است، این میزان نسبت به سال گذشته به میزان ده درصد افزایش داشته است.

افزایش میزان تقاضا باعث افزایش واردات روغن شده است واردات این کالا در دو نوع روغن و واردات دانه‌ های روغنی صورت می ‌گیرد روغن ‌های خوراکی شامل انواع مختلف گیاهی و حیوانی هستند، تغییر در سبک زندگی افراد سبب شده تا مصرف روغن‌ های گیاهی افزایش بیشتری داشته باشد.

سوالات متداول

روغن خوراکی چیست؟

اکسیداسیون روغن های خوراکی چیست؟

جهت خرید و فروش انواع روغن های با کیفیت با افضل تجارت ایرانیان همراه باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

معرفی و طریقه صادرات و واردات روغن خوراکی